Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Ett skepp kommer lastat med spanskt stål till nya Hisingsbron

Vid tiotiden på onsdagsförmiddagen kom så den första laddningen med det försenade stålet som ska utgöra Hisingsbron stomme.
– Jättehärligt att vi kommit till den här punkten nu, säger Carl-Anton Holmgren på trafikkontoret.

Nio månader efter utsatt tid så gled Symphony Spirit upp genom Göta älv och under Älvsborgsbron. Ombord finns beståndsdelarna till en annan bro. Hisingsbron ska öppna 2022 men tidsplanen lever farligt eftersom stålet från spanska Bilbao har dröjt. Ombord på fartyget fanns den första laddningen med 22 sidospann. De stora stålelementen är mellan 20 och 35 meter långa och väger mellan 55 och 130 ton. Sidospannen är de längsgående balkar som kommer utgöra botten för brobanan.

– I grund och botten innebär det här att vi får viktiga byggdelar till projektet och att vi kan bygga bron. Rent fysiskt är det här pusselbitarna för att sätta ihop bron från Hisingssidan till fastlandet, säger Carl-Anton Holmgren, projektchef för Hisingsbron.

Tusenstals ton stål på väg

Om några veckor kommer ytterligare ett fartyg med sidospann. Samtliga sidospann kommer först att placeras på kaj i Frihamnen, på den yta som tidigare användes för bland annat gokart. Efter de första två fartygslasterna med sidospann kommer de så kallade tvärbalkarna att levereras. De väger runt 800 ton vardera och kommer monteras på bron direkt från fartyget. Balkarna är så stora att de bara kan transporteras en och en.

– De kommer att utgöra underdelen av pylonerna och monteras på betongstubbarna man ser i älven idag, säger Carl-Anton Holmgren.

Först efter det kommer sidospannen att sättas på plats, från Hisingssidan till fastlandet. När allt stål väl är monterat kommer konstruktionen för första gången att se ut som en bro.

LÄS MER: Lång väntan på spanskt stål till Hisingsbron snart över

Trots att stålet försenats nio månader är bedömningen att bron kommer bli klar i tid. Tanken är att den nya bron ska öppna för biltrafik under våren 2021 och för spårvagnstrafik sommaren samma år.

– Vi bedömer att tidsplanen för trafiköppning ligger fast. Det som hänt är att vi har mindre marginaler än tidigare, säger Carl-Anton Holmgren.

Annica Ridell är trafikkontorets samordnande byggledare för stålet till bron. Hon har varit på plats nere i Bilbao för att följa produktionen. Enligt henne kan förseningen delvis förklaras med att stålelementen var större än vad den spanska ståltillverkaren hade räknat med.

– Det är en väldigt stor bro och en avancerad konstruktion och det har kommit många tillkommande frågor från entreprenören. När väl produktionen startade tog det ett tag innan man kom igång. Det var nog större och mer mastigt än vad de hade trott, säger hon.

Brobygget kan komma igång

Under de kommande två månaderna ska allt stål levereras. Både Carl-Anton Holmgren och Annica Ridell beskriver detta som en ”milstolpe” för byggandet av Hisingsbron.

– Det är jättestor milstolpe, dels för mig och dels för hela projektet. Vi har, som alla vet, väntat ett tag. Nu kommer det börja synas att det händer grejor på bron igen så för oss är det jättestort att få hit detta, säger Annica Ridell.

Sidospann och tvärbalkar kommer att monteras under återstoden av det här året och vara på plats någon gång i början av nästa.

– Hela betongfarbanan ska sedan gjutas ovanpå och det är också ett stort jobb. Det är nu det drar igång ordentligt, säger Annica Ridell.

Hisingsbron byggs av Skanska tillsammans med danska MT Højgaard. Kostnaden för bron är 3,5 miljarder kronor i 2009 års prisnivå.