Friskola. Enligt Fridaskolorna skulle välfärdsutredningens förslag om begränsade vinstuttag hota företagets verksamhet på lång sikt.
Friskola. Enligt Fridaskolorna skulle välfärdsutredningens förslag om begränsade vinstuttag hota företagets verksamhet på lång sikt.

Fridaskolorna är kritiska mot vinsttak

I höstas föreslog regeringen en begränsning av vinstuttag för privata välfärdsföretag. Fridaskolorna protesterar mot förslaget och menar att det kan slå hårt mot små företag.

ANNONS
|

Det var i november förra året som regeringens utredare Ilmar Reepalu (S) presenterade välfärdsutredningen. I den föreslogs ett generellt tak för vinstuttag för privata välfärdsföretag som verkar inom bland annat skola och omsorg. Vinsterna för företagen föreslås begränsas till sju procent på företagets fasta tillgångar, plus statslåneränta. Syftet är att större delen av företagens vinster ska återinvesteras i verksamheten i stället för att hamna i ägarnas fickor.

Fram till 24 februari är förslaget ute på remiss hos olika instanser och nu har tjänsteföretagens organisation Almega uppmanat aktörer i branschen att yttra sig i frågan. Fridaskolorna skriver i sitt yttrande att förslaget på lång sikt hotar deras verksamhet.

ANNONS

– Enligt utredningens beräkningsmodell skulle det tillåtna vinsttaket bli ett minusvärde, Fridaskolorna skulle alltså tvingas gå med förlust.Vi har inga fasta tillgångar eftersom vi till exempel inte äger våra fastigheter,säger Malin Johansson, koncernchef för Frida Utbildning AB som driver Fridaskolorna.

Enligt företagets beräkningar handlar det om 800 000 kronor back varje år. Fridaskolorna startade 1993 i Vänersborg (med i dag 560 barn) och driver förskolor och grundskolor på flera orter i Västsverige, bland annat i Trollhättan (546 barn) och Uddevalla (660 barn). Totalt handlar det om över 3000 elever som, i värsta fall, skulle behöva hitta ny skola.

Malin Johansson tvivlar på att förslaget blir verklighet eftersom det saknas politisk majoritet. Men ett eventuellt genomförande tror hon skulle slå hårt mot många företag inom välfärdssektorn.

– Vår koncern har vuxit organiskt och vi har inga riskkapitalbolag som flåsar oss i nacken. Men vi är ett aktiebolag och det kan vi inte driva med minusresultat. Vi återinvesterar vårt överskott i verksamheten men måste också spara inför till exempel renoveringar av klassrum. Nu har vi byggt upp en buffert vilket innebär att vi skulle klara att driva verksamheten vidare några år, men mindre företag riskerar att drabbas mer akut.

Enligt utredningen är det främst riskkapitalägda koncerner som söker maximalt avkastning på sitt kapital som kommer att påverkas. Ilmar Reepalu har tidigare sagt att han inte ser att förslagen leder till nedläggningar.

ANNONS

– Avsikten är inte att småföretag ska drabbas hårdare. Skulle reglerna införas kommer det göras anpassningar. Poängen är att vi vill hitta en ordning för hur pengarna ska användas i verksamheten, säger Johan Höök, huvudsekreterare i utredningen.

Malin Johansson tycker att utredningen fokuserar för mycket på övervinst och menar att man bör skilja på vinstutdelning och vinst.

– Vi tycker inte heller att privata företag ska sko sig på välfärden. I våra ägardirektiv står inskrivet att vi inte delar ut vinst till våra ägare. Men i stället för att begränsa själva vinsterna borde man titta på kvalitet och prata om vad vinsten faktiskt används till.

Fakta: Utredningens förslag

  • Privata välfärdsföretag måste söka tillstånd innan de kan få del av skattepengar
  • Tillstånden ska beviljas av Skolinspektionen och av Inspektionen för vård och omsorg (IVO)
  • Med tillstånden kan företagen konkurrera om att få utföra offentliga välfärdstjänster
  • Tillståndet innebär att företaget omfattas av en vinstbegränsningsregel
  • Den sätter ett tak för rörelseresultatet och därmed hur mycket vinst ägaren kan ta ut
  • Taket motsvarar en procentsats på företagets operativa kapital
  • Operativa kapitalet är de tillgångar som finns i verksamheten, till exempel aktiekapitalet och upplånat kapital
  • Brott mot tillståndet ska kunna bestraffas med en sanktionsavgift
  • Utredningen räknar med att förslagenkan införas under 2018
  • Källa: TT / Välfärdsutredningen SOU 2016:78

    ANNONS