Bevakar. Sjöfylleriet fortsätter att minska konstaterar Kustbevakningen. Foto: Lasse Edwartz
Bevakar. Sjöfylleriet fortsätter att minska konstaterar Kustbevakningen. Foto: Lasse Edwartz

Fylleriet på sjön fortsätter minska

Den fina sommaren till trots verkar sjöfylleriet hålla sig på lägre nivå än tidigare år. Färre åker fast med mycket alkohol i kroppen och fyllechaufför är numer ett välkänt begrepp även till sjöss.

ANNONS
|

Fram till den 24 juli i år har Kustbevakningen kontrollerat 1 182 personer på sjöar och hav, varav 81 åkte fast för sjöfylleri.

– Det ligger ungefär i nivå med helåret 2013, det vill säga att sju procent av de vi kontrollerar rapporteras för brott, säger Jonatan Tholin, handläggare vid Kustbevakningens brottsbekämpningsenhet.

Hur siffrorna för hela 2014 kommer att se ut är dock svårt att sia om, menar Jonatan Tholin.

– Sol och värme ger fler båtar som är ute och rör på sig.

Årets säsong är den femte med den nya lagen om sjöfylleri, som likställer stora och snabba båtar med bilar när det gäller förarens promillehalt. Sedan 2010 har Kustbevakningen sett en stadig minskning av berusade färder till sjöss.

ANNONS

– Enligt vår uppfattning har lagstiftningen haft en preventiv verkan. Vi ser en tydlig beteendeförändring i sjötrafiken, på så sätt att fritidsbåtarna ofta har med en nykter förare eller så väljer man att lägga till och stanna över natt när man förtärt alkohol, säger Tholin.

Det har också blivit mer ovanligt med båtförare som har 1,0 promille eller mer i kroppen, vilket klassas som grovt rattfylleri. Däremot märker sjöpolisen i Västra Götaland av att antalet som sätter sig i båten trots att man druckit någon öl ökat.

– En tendens vi såg redan förra året. Man blåser positivt i sållningsinstrument, får följa med till polisbil eller båt för ett andra blås men så klarar man sig under straffbar gräns tack vare säkerhetsavdraget. Folk chansar helt enkelt, säger Christer Magnusson, biträdande chef vid sjöpolisen i Västra Götaland.

Sedan juni 2010 finns en gräns på 0,2 promille för sjöfylleri. Lagen berör fartyg som kan köras eller seglas med en hastighet av minst 15 knop eller med ett minst tio meter långt skrov.

Om den som framför fartyget och personer ombord, med uppgifter som har stor betydelse för fartygets säkra framförande, har en alkoholkoncentration på minst 0,2 promille i blodet kan de dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

Gränsen för grovt sjöfylleri är 1,0 promille, vilket kan ge fängelse i högst två år.

Källa: Kustbevakningen, Polisen (TT)

ANNONS