Här åker turistbussen i plurret – med mening

Se upp Paddan, stan har fått en ny, vattenburen turistattraktion – som också kan gå på land. Förlj med på en åktur med Göteborgs första amfibiebuss.

ANNONS
|

Har du någonsin dröm om att vända huvuden när du färdas genom stan? Prova att åka en lastbil ombyggd till båt och målad som en haj.

I dag hade Ocean bus smygpremiär i Göteborg. Turistattraktionen är vad det heter – en buss som även kan färdas på vatten. Från Stora teatern åker den via ett antal kända Göteborgsplatser, vidare till Klippan och ut i Göta älv.

De journalister och kommunanställda som provåkte under tisdagen fick dock en kortare version av turen. Efter att trappan vinschats in till tonerna av Indiana Jones-filmernas ledmotiv tog Paul Ekwall, en av grundarna till Ocean bus, till orda:

ANNONS

– De satt så här, med rynkad panna, och tänkte att "detta är ingen bra idé".

Men mötet med representanterna från vatten- och vägavdelningarna på Transportstyrelsen fick alltså ett lyckligt slut, och från den 30 november kan allmänheten boka in sig på amfibiebussen.

Palme snurrar

Vid Järntorget tar guiden Dagny Johansson över mikrofonen. Hon berättar inte om Järnvågen eller Pustervikshamnen, men väl om Petter Stordalens planer för platsen och hur de eventuellt kommer få Olof Palme att snurra i sin grav.

När vi närmar oss Klippan och den specialbyggda rampen ner i vattnet går ledmotivet till Titanic på i högtalarna. En tjej från kommunen får ett oroligt drag över munnen.

Bussen tar sats, kommer upp i ungefär 40 kilometer i timman och fräser ner i havet. Efter vad som mest kan beskrivas som en Flumeride-liknande tur guppar vi stilla ut mot Älvsborgsbron.

Nödraket och brandsläckare

Amfibiebussen rattas – med två olika rattar – av Oskar Sjölund. Han är sjöingenjör och arbetar vanligtvis på Stena Line, men har nu även ett busskörkort.

I fordonets innertak sitter livvästar. Det är också utrustat med livbojar, en livflotte, nödraketer och brandsläckare.

Som den insatte kan se var amfibiebussen från början en Volvo-lastbil. Originalratten och instrumentpanelen sitter nämligen kvar. Lastbilen har fått ett nybyggt skrov och en propeller.

ANNONS

Cirka 80 procent av fordonet är aluminium vilket förskonar det från rost.

– Plus att vi sköljer av henne varje kväll, säger Paul Ekwall.

Finns det någon risk för läckor?

– Den är helt tät. Den är certifierad på Transportstyrelsen och är besiktigad både som en båt och som en buss. Vi har två besiktningar per år för att kolla allt det här, säger kapten/chaufför Oskar Sjölund.

Fakta: Amfibiebussen

• Turen är 75 minuter och kostar 250 kr per person. Barn under två åker gratis.

• Bussen kör året runt men fler turer mellan april och december.

• Rutten: Storan - Götaplatsen - Liseberg och Gothia Towers – Ullevi - Trädgårdsföreningen - Feskekörka - Klippan - Nya varvet – Eriksbergskranen – Rosenlundskanalen – Avenyn.

ANNONS