Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Från början var det fyra personer som svarade i telefon. Två veckor senare är det 7-8 personer som arbetar med att svara på allmänna frågor om vaccination mot covid-19. (Arkivbild). Bild: Olof Ohlsson, TT
Från början var det fyra personer som svarade i telefon. Två veckor senare är det 7-8 personer som arbetar med att svara på allmänna frågor om vaccination mot covid-19. (Arkivbild). Bild: Olof Ohlsson, TT

Högt tryck på regionens nya hjälplinje

1 200 samtal på två veckor. Det har regionens nya hjälplinje för allmänna frågor om vaccination mot covid-19 tagit emot.
– Det är väldigt många äldre som ringer och är oroliga, säger Kim Aulin, samordnare för telefonlinjen.

Sedan den 24 februari finns en ny telefonlinje i regionen för allmänna frågor om vaccination mot covid-19. Huvudsyftet är att vara en hjälp för de som inte har tillgång till den digitala information som finns på webbplatsen 1177.se.

– Det är väldigt många äldre som ringer och är oroliga. De är inte med i digitala flödet som många andra och förstår sig inte riktigt på varför de inte fått hjälp eller blivit kontaktade angående vaccination. Många behöver få prata av sig och blir lugna efter ett samtal, säger Kim Aulin, samordnare för telefonlinjen.

Telefonlinjen bemannas av personal från VGR Konferenscentrum. Kim Aulin berättar att de under pandemin har tagit flera uppdrag för att underlätta för vården, bland annat har de varit entrévärdar på sjukhusen. Från början bemannades telefonlinjen av fyra personer. På grund av det höga trycket är de nu 7-8 personer som arbetar med att besvara frågor från allmänheten.

– Vi ser att det kan öka lite till och det går bra. Vi vet ju om att det finns ett slut på uppdraget i och med att allt fler vaccineras. Vi vill ju gärna att man ska ringa oss med allmänna frågor om vaccination mot covid-19 istället för att belasta sjukvården, säger Kim Aulin.

Den vanligaste frågan handlar om när det är min tur att vaccineras.

– Vi kan svara allmänt på den frågan och råda personen att hålla sig uppdaterad via hemsidan som hör till den vårdcentral man är listad på.

Vad händer med den som inte klarar av det då?

– De äldre som inte har internet överhuvudtaget kan få en kontaktperson, säger Kim Aulin.

Kim Aulin, samordnare för regionens telefonlinje för allmänna frågor om vaccination mot covid-19. Bild: Privat
Kim Aulin, samordnare för regionens telefonlinje för allmänna frågor om vaccination mot covid-19. Bild: Privat

Hon berättar att de också får samtal från de som är arga och frustrerade, exempelvis över varför prioriteringsordningen ser ut som den gör och vilka som fått överblivna doser.

– Det kommer jättemycket frågor om det. Allt kan vi inte svara på men vi lyssnar och agerar som medmänniskor. Vi som arbetar med den här telefonlinjen har inga särskilda utbildningar, bara hjärtan. Det är många som tackar för att det finns någonstans att ringa över huvud taget, säger Kim Aulin.

Personer som ringer telefonlinjen med medicinska frågor hänvisas till vårdgivare.

– Det är jättebra att telefonlinjen kom till så snabbt. De får samtal som annars hade gått till oss eller vårdcentralerna, säger Jill Johansson, verksamhetschef för 1177 Vårdguiden på telefon i Västra Götaland.

Även om trycket på 1177 Vårdguiden på telefon inte kan jämföras med i våras, säger Jill Johansson att det alltjämt är hög belastning på sjuksköterskorna som arbetar där.

– Jag tror det är svårt att mätta behovet av information. Många söker information på olika vägar. Det är viktigt att sjuksköterskorna som bemannar 1177 får prata med de som är sjuka. Därför är det jättebra att kunna styra samtalen till rätt kompetens.

Kim Aulin säger att de har nära kontakt med 1177 Vårdguiden för att återkoppla om vilken information som fattas på hemsidan.

– Det är sådant som framkommer i samtal med de som ringer och har frågor. På det sättet jobbar vi också förebyggande.

LÄS MER: 1177 inför nationell linje för coronasymptom

LÄS MER: Coronaviruset vanligaste sökningen på 1177

LÄS MER: Larmet från 1177: Ring inte oss om du vill boka tid

Fakta: Hjälplinje för allmänna frågor om vaccination mot covid-19

Telefonnumret är 010-473 94 30. Öppettider 07.00-16.00 alla helgfria vardagar.

Vanligaste frågorna som telefonlinjen kan besvara:

•När är det min tur?

•Vilken fas tillhör jag?

•Hur fördelas vaccinet mellan vårdcentralerna?

•Vad händer, berätta gärna om hela vaccinsituationen?

•Hur kommer jag bli kontaktad, eller ska jag kontakta själv?

•Hur prioriterar ni?

•Kan man välja vaccin själv?

•Var ska jag vaccinera mig?

•Varför har vårdcentralerna kommit olika långt?

•Måste jag vaccinera mig där jag är folkbokförd?

•Måste jag vaccinera mig på den vårdcentralen jag är listad på?

Vanligaste frågorna som telefonlinjen inte kan besvara:

•1177 kopplade mig till er, ni samordnar väl vaccineringen? Kan du boka tid för mig?

•Varför blir jag som är kroniskt sjuk inte prioriterad?

•På grund av sjukdomshistoria, kan jag gå före i kön och hur gör jag då?

•Varför prioriteras äldre som inte är sjuka, framför oss som är unga och sjuka?

•Om jag och min sambo ingår i två olika faser, kommer vi då inte vaccineras samtidigt?

•Frågor från privata vårdgivare som tycker att de inte får samma information som VGR:s egna anställda.

Källa: VGR