Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Michael Gjelseth ägare tillTrestads Fritids FordonHusbilHusvagnBåtar Bild: Lasse Edwartz

Höjd skatt blev inte dödsstöten för husbilsbranschen

Förra året höjdes orosmoln över husbilsbranschen efter att regeringen höjde skatten för nyproducerade modeller rejält i och med att Bonus malus-systemet infördes. Men nu säger lokala försäljare att det inte har påverkat deras verksamhet.

– Vi ser positivt på 2019 och har redan öppnat starkare än förra året. Och då öppnade vi ändå starkt 2018 också, säger Michael Gjelseth, vd på Trestads Fritidsfordon i Uddevalla.

Regeringen införde Bonus malus-systemet i juli 2018. Det innebar att miljöanpassade fordon fick skatteavdrag medan vissa andra fordon fick förhöjd fordonsskatt. Systemet gäller dock bara modeller som registrerats efter att systemet infördes.

Thomas Åberg är försäljare på Autohallen i Uddevalla och även hos dom har året startat starkt.

– Våra kunder är 40- eller 50-talister som är villiga att gå in i en affär som kostar uppåt en miljon. Om fordonets skatt då går upp ett par tusen är man redo att ta den smällen, säger han.

Både han och Michael Gjelsett säger att husbilskulturen har blomstrat de senaste 5-10 åren och att nya generationer har fått upp ögonen för det mobila resandet.

– När jag själv köpte min första husbil för tolv år sen ansågs jag vara ung med mina 45 år. Då var det nästan bara pensionärer som ägde husbil men de senaste fem åren har det blivit populärt även bland barnfamiljer, säger Thomas Åberg.

En annan målgrupp som har sökt sig till husbilslivet är människor med brinnande intresse för friluftsliv.

– Vi säljer många så kallade plåtisar. Det är mindre modeller, tänk typ skåpbilar. De har blivit väldigt populära bland yngre personer med intresse för cykling, surfing och paddling, säger Michael Gjelsett.

Enligt Husvagnsbranschens riksförbund ökade antalet nyregistrerade husbilar i Sverige med 12,7 procent under 2018 och sammanlagt nyregistrerades 7218 stycken.

Däremot var drygt 2100 av dessa osålda husbilar som registrerades före 1 juli för att inte påverkas av skattehöjningen. Hur många av dessa som sedan blev sålda under andra halvan av året är okänt.