Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Blå tåget har med en tågverkstad haft sin bas i Uddevalla. Bild: Ulf Blomgren

Interna brevet avslöjar: Blå tåget lägger ner

Sista tåget mellan Göteborg och Stockholm gick den 16 juni i år, sedan var tanken att Blå tåget skulle på sommaruppehåll, enligt dem själva. Med sin tågverkstad har Blå tåget sin bas i Uddevalla. Nu har företagets anställda fått ett brev av styrelsen med beskedet: Blå tåget lägger ner.

Blå tåget har trafikerat sträckan mellan Göteborg och Stockholm under åtta år, och marknadsfört sig själva som ett alternativt resande i retro-stil, där själva resan är en del av målet. Dukade bord, livemusik och kockar var en del av det 1960-talsinspirerade konceptet. Initiativtagare till bolaget är Ulf Smith från Bohuslän som kallar sig en udda fågel i det svenska samhället.

Det är i Uddevalla som Blå tåget har sin verkstad. Där har de inköpta vagnarna från bland annat Norge renoverats och rustats. Det är där Blå tåget har haft sin bas och både sysselsatt egen personal och lokala företagare i området.

För Uddevallaborna är Blå tåget ett välkänt inslag i stadsbilden, eftersom de blåmålade vagnarna ofta stått på spåren utmed Bastiongatan inne på hamnens område eller vid tågbolagets verkstad nära bangården som tillhör stationsområdet. Men numera är det tomt vid vagnhallen i Uddevalla.

LÄS MER: Uddevallatåg stoppas på direkten

Senast Blå tåget rullade mellan Göteborg och Stockholm var den 16 juni i år, enligt Trafikverket, sedan dess har det stått stilla. Trots det ligger deras sajt fortfarande uppe och det ser ut som att man kan boka biljetter. När man i sista ledet ska välja datum får man beskedet att det inte går några tåg det angivna datumet – och det oavsett vilket datum man väljer.

Internt brev

GP rapporterade nyligen om Blå tågets ekonomiska problem. Då ville AB Galia, företaget bakom Blå tåget, inte svara på frågor om när de tänkte dra igång igen. Nu kan GP berätta om det interna brev som bekräftar avvecklingen.

"Det är givetvis med tyngd i hjärtat jag tillskriver Er idag. Som Ni tidigare informerats har AB Galia’s styrelse fattat beslutet om att avveckla verksamheten skyndsamt men under ordnande former", skriver styrelsen i brevet, som gick ut till alla anställda i slutet av maj i år.

Det görs också tydligt att brevet är ett uppsägningsbesked för samtlig personal på företaget.AB Galia har återigen valt att inte svara på frågor. De vill varken bekräfta eller dementera en avveckling av företaget eller uppsägningen av samtliga anställda, som brevet gör tydligt. Men fackförbundet Seko bekräftar:

– De har förhandlat en nedläggning av verksamheten med oss på grund av dålig lönsamhet, och i och med det så har man också förhandlat om arbetsbrist för samtlig personal. De är uppsagda, säger Maud Kjellberg, ombudsman vid Seko.

Ekonomiska utmaningar

Blå tåget har tidigare dragits med ekonomiska utmaningar. I våras ansökte pensionsupphandlarna Collectum om att försätta företaget i konkurs för en skuld på omkring 240 000 kronor. En skuld som AB Galia emellertid lyckades betala, och begäran återkallades.

Men en månad senare hade Kronofogden utmätt fem av företagets tågvagnar, och elva fordringsägare krävde drygt 4,5 miljoner kronor.

I det interna brevet motiveras avvecklingen med "år med dålig lönsamhet". Något som, enligt de själva, orsakats av en händelse för två år sedan då Trafikverket tillfälligt stoppade Blå tåget.

"Sviterna av detta stopp har inte kunnat åtgärdas fullt ut och vi ser ingen annan möjlig åtgärd idag än att avveckla verksamheten", skriver AB Galia i brevet.

Bohusläningen har försökt nå AB Galia angående tågverkstadens framtid i Uddevalla.