Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Isabell Höjman/TT

Långsam hantering av journaler kritiseras

Det dröjde flera veckor innan en patient fick ut sin journal från NU-sjukvården. Händelsen anmäldes till Justitieombudsmannen som nu kräver förbättring.

Enligt tryckfrihetsförordningen så ska handlingar lämnas ut skyndsamt. Därför JO-anmälde en patient den långsamma hanteringen av hennes begäran att få ut sin journal.

Patienten begärde ut sin journal den 2 maj förra året, den 17 maj hade hon fortfarande inte fått någon återkoppling och anmälde därför händelsen till JO. Enligt anmälan så står det på Nu-sjukvårdens hemsida att det kunde dröja två till tre veckor innan journalen lämnades ut.

När JO vänder sig till Nu-sjukvårdens centralarkiv för att fråga om uppgifterna i anmälan stämmer, konstateras att journalen lämnades ut den 18 maj. Men om väntetiderna på två till tre veckor stämmer kan de inte svara på det och tillägger: "att det också kan ta fyra till fem veckor, varierande utifrån situationen på centralarkivet."

Justitieombudsmannen har i flera tidigare fall konstaterat att en utlämnande av handling normalt bör ske samma dag som begäran, men att någon eller några dagars fördröjning kan accepteras.

JO konstaterar i sitt beslut att drygt två veckor inte går under skyndsamhetskravet och att Nu-sjukvården inte heller har gett en förklaring till att det tog så lång tid. I kritiken framför man att myndigheter måste organisera sin verksamhet på ett sätt så att de även vid hög arbetsbelastning kan lämna ut handlingar inom en rimlig tid.