Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

38 procent av förskolepersonalen i Lysekils kommun saknar utbildning att arbeta med barn. Arkivbild. Bild: Liselotte Johnsson

Mer än en tredjedel av personalen saknar adekvat utbildning

38 procent av personalen i förskolan i Lysekil och Munkedal saknar utbildning för att arbeta med barn. Det visar siffror från Skolverket. Båda kommunernas andel har ökat jämfört med 2017 och bägge ligger över riksgenomsnittet.

31 procent av personalen i Sveriges förskolor saknar utbildning för att arbeta med barn. Det visar siffror från Skolverket. Två kommuner i Bohusläningens område sticker ut, dels för att de har större andel personal utan utbildning för att arbeta med barn och dels för att den obehöriga personalen ökat jämfört med året innan.

Siffrorna jämför personalen hösten 2018 med 2017.

Förskolepersonalen i Munkedal är till 38 procent obehörig. Det är en försämring från 32 procent året innan. Lysekil har nästan identiska siffror. Från 33 procent 2017 till 38 procent i höstas.

Svårt att rekrytera lärare

Lena Garberg är kvalitets- och utvecklingschef för utbildningsförvaltningen i Lysekils kommun. Hon förklarar andelen obehörig personal med att det har blivit svårare att rekrytera förskollärare eftersom för få utbildas, och att det är en nationell trend. Det har också anställts språkstödjare som saknar utbildning inom barnomsorg.

– En annan orsak är att vi inte haft någon barnskötarutbildning i Lysekil. De första går ut nu. Det innebär att de unga vikarierna som har kommit in inte haft någon utbildning för barn, utan haft andra utbildningar, säger hon.

Lena Garberg säger att ett arbete pågår för att göra kommunen mer attraktiv för förskollärare och barnskötare.. Bild: Privat

Räknar man bort kommunens två fristående förskolor förbättras resultatet marginellt. De två skolorna har 53 procent obehöriga lärare, medan de kommunala har 37.

– Men det fråntar inte vårt ansvar. Jag tittade också på närliggande kommuner som vi brukar jämföra oss med. Där sticker inte Lysekil ut. Vi ligger inte bra till, men vi är heller inte sämst, säger Garberg.

"Det gäller att vara flexibel"

Lena Garberg menar att bristen på personal med adekvat utbildning inte gett några konsekvenser för barngrupperna.

– Man ser till att den utbildade personalen jobbar i huvudsak när mest barn är där. Så tidig morgon och sen eftermiddag eller kväll har vi inte lika hög andel förskollärare, eftersom det är färre barn. Det gäller att vara flexibel och så jobbar våra förskolechefer i dag.

Lysekils kommun arbetar för att locka till sig mer behörig personal. Karlstads universitet har förlagt en förskollärarutbildning i kommunen. En lärlingsutbildning för barnskötare finns också, där eleverna har sin praktik på förskolan i Lysekil.

– Sedan bedriver vi kampanjer och marknadsför oss där det finns utbildningar, säger Lena Garberg.