Årsskiftet 2017/2018 antogs en lagförändring som innebär att vårdgivare i första hand ska ta emot, svara och utreda enklare klagomål från patienter eller deras anhöriga. Patientnämnden i sin tur ska finnas för att hjälpa patienterna att få sina klagomål besvarade.
Sittande ordförande i Norra patientnämnden är Christer Nilsson (C).
– Vi är en opartisk part som inte får ta ställning varken för patienter eller vårdgivare. Vårt uppdrag är att skicka klagomålen till den verksamhet som berörs och kräva dem på svar, utifrån klagomål så förs sedan statistik och problem analyseras. Det är ett väldigt viktigt arbete, berättar Christer Larsson.
Patientnämnden är placerad rakt under regionfullmäktige, även om patientnämnderna egentligen är ett kommunalt ansvar. Regionen har delat in arbetet i fem olika nämnder med sammanlagt 20 tjänstemän och 60 politiker, Norra patientnämnden ansvarar för 14 kommuner.
– Det är ganska lagom fördelning. Per år har vi i Norra patientnämnden ungefär 1000 klagomål, det ligger ganska konstant och har inte blivit mer efter lagändringen i år. Sett till hur stor sjukvårdsverksamhet vi har i vårt område så är 1000 klagomål bara en lite droppe.
Inkomna klagomålsärenden fördelade på problemområden
Huvudproblem | Period 2017-01-01 - 2017-12-31 | Period 2018-01-01 - 2018-11-30 |
Vård och behandling | 368 | 383 |
Kommunikation | 155 | 145 |
Organisation och tillgänglighet | 138 | 96 |
Vårdansvar | 47 | 32 |
Administrativ hantering | 46 | 40 |
Ekonomi | 20 | 28 |
Dokumentation/sekretess | 18 | 16 |
Omvårdnad | 11 | 11 |
Övrigt | 1 | 1 |
Vårdförändringar syns i statistiken
Men även om antalet klagomål är ganska konstant så kan man under perioder se toppar och dalar.
– Vid större förändringar inom vården som till exempel när Uddevalla sjukhus akut flyttade till Näl så kunde man se en ökning av klagomål, inte direkt, men på sikt. Det är vad man kan vänta nu när NU-sjukvården har besparingskrav, om väntetiderna till exempel blir längre så syns det även hos oss, berättar Christer.
Patientnämnden ansvarar för patienters klagomål inom all offentligt finansierad sjukvård, det vill säga även upphandlad privat vård och tandvård upp till och med du är 22 år.
I Norra patientnämndens område så har det hitintills lämnats 752 klagomål, varav 383 handlar om vård och behandling och 145 om kommunikation.
– Bemötande och kommunikation utgör en stor del av klagomålen. Som enskild verksamhet så är det mycket klagomål riktade mot barnpsykiatrin.
Patientnämnderna ska uppmärksamma Ivo, Inspektionen för vård och omsorg, om det finns skäl för tillsyn. De ska också samverka med IVO så de kan fullgöra sina skyldigheter.
Så arbetar patientnämnden
Politikerna i patientnämnden ska uppmärksamma och följa problem inom hälso- och sjukvården utifrån synpunkter från enskilda patienter eller deras anhöriga.
På nämndens sammanträden behandlas statistik och analyser utifrån principiell och generell problematik.
Deras syfte är att uppmärksamma och bidra till bättre kvalitet, hög patientsäkerhet, ökad patientcentrering i vården samt beakta mänskliga rättigheter och barnkonventionen.
Nämnden kan göra uttalanden och skrivelser till vården, andra politiska nämnder och styrelser, samt till Inspektionen för vård och omsorg ( IVO) för att påtala problem och iakttagelser.
Har du synpunkter eller klagomål, hittar du kontaktuppgifter här.
Källa: Patientnämnden VGR