Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/3

Nevs varslar 300 anställda

Elbilstillverkaren Nevs tvingas till kraftiga nedskärningar när kinesiska ägaren Evergrande Group krymper kostymen. Drygt 300 tjänstemän och arbetare varslas.

Elbilstillverkaren Nevs varslar 300 av bolagets omkring 650 anställda i Trollhättan, det är drygt 45 procent av arbetsstyrkan som nu riskerar att bli av med jobben. Det bekräftar bolagets pressansvarige Jonas Hernqvist för tidningen.

– Det handlar om en rätt stor del av arbetsstyrkan nu som tvingas leva i ovisshet. Det är en tung dag, säger han.

Skälen bakom Nevs kraftfulla krisåtgärd är två. Dels ser inte bolaget längre någon möjlighet att utveckla och tillverka ”vanliga bilar”, kostnaderna som en sådan produktion medför är helt enkelt för höga, enligt Jonas Hernqvist.

– Ambitionen om att vara ett ”komplett” bilföretag är för svår att upprätthålla. Istället har vi efter dialog med ledning och ägare valt en annan väg där vi satsar på framtidens mobilitet och självkörande fordon. Det är där vi ser efterfrågan i dag, säger Jonas Hernqvist.

Ägaren Evergrande Group i ekonomiska bekymmer

Dels har Nevs ägare, den kinesiska koncernen Evergrande Group som gick in och köpte upp Trollhättanbolaget 2019 drabbats ekonomiskt av pandemin. Koncernens fastighetsaffärer har också påverkats negativt av Kinas allt tuffare regleringar.

När ägaren nu har tvingats se över kostymen påverkas även finansieringen av Nevs verksamhet i Trollhättan.

– Det har inneburit en press på Evergrandes kassa och förmåga att finansiera Nevs. Den kan inte fortsätta på den här nivån. Så beslutet är både en långsiktig transformering av Nevs men också en kostnadsbesparing från Evergrandes sida, säger Jonas Hernqvist.

Varslet hos Nevs omfattar omkring 100 kollektivanställda och omkring 200 tjänstemän. IF Metalls klubbordförande på Nevs fick beskedet om besparingsåtgärderna först under tisdagseftermiddagen.

– Det kom ganska snabbt faktiskt. Vi har ju varit permitterade sedan april förra året, så ett varsel i sig var inte så jättechockerande. Men att det blev så här stort, säger Stefan Larsson och fortsätter:

– Det tar väl ett tag innan det sjunker in.

När partsförhandlingarna inleds är oklart.

– Vi har inte sett någon organisationsplan än. Vilken verksamhet man tänker och i vilken omfattning, säger Stefan Larsson.

Slutar med traditionell biltillverkning

Enligt ett skriftligt uttalande från Nevs ordförande Stefan Tilk är det framförallt den mer traditionella fordonstillverkningen som kommer påverkas av neddragningarna. I linje med bolagets beslut om att byta bana mot mer autonoma och eldrivna fordon.

”Det innebär att vi både kommer att genomföra personalneddragningar där vi inte ser något framtida behov utifrån de områden där våra uppdrag finns, samtidigt som vi kommer att stärka oss inom efterfrågade kompetensområden”, kommenterar Stefan Tilk.

Nevs grundades 2012 och kunde senare samma år stoltsera med rättigheterna till Saab:s gamla bilmodeller. Företaget gick sedan och producerade ett begränsat antal 9-3:or innan Nevs började titta på möjligheterna att utveckla renodlade elbilar.

2014 tog bolaget fram en första elbilsprototyp byggd på Saab 9-3.

I samband med företagets omställning mot framtidens eldrivna fordon fick Nevs 2017 rättigheter att börja producera elbilar i Kina.

Sedan 2019 har Nevs en ny majoritetsägare i form av den kinesiska koncernen Evergrande Group som verkar inom allt ifrån fastigheter till sjukvård. Affären uppges ha uppgått till omkring 8 miljarder kronor.