Vårdguiden 1177 har märkt av ett ökat tryck i samband med coronaviruset. Kötiderna har fördubblats sedan de första smittade upptäcktes. Arkivbild.
Vårdguiden 1177 har märkt av ett ökat tryck i samband med coronaviruset. Kötiderna har fördubblats sedan de första smittade upptäcktes. Arkivbild. Bild: Maja Nilsson

Oro för corona har fördubblat kötiderna hos 1177

Kötiderna till Vårdguiden 1177 har fördubblats sedan coronaviruset kom till Sverige. Extra personal har fått kallas in för att besvara samtal från oroliga. Snart kommer även ett särskilt knappval införas för att kunna hjälpa snabbare.

ANNONS
|

Samtidigt som det nya coronaviruset har spridit sig i Sverige har också oron för densamma ökat. För de som ringer Vårdguiden 1177 har det märkts av genom allt längre kötider.

– Medelväntetiden har minst fördubblats mot tiden innan det första fallet i Sverige. I lördags hade vi i genomsnitt en medelväntetid på 27 minuter, säger Jill Johansson, tillförordnad verksamhetschef för Vårdguiden i Västra Götalandsregionen, och fortsätter:

– Belastningen har ökat. Vi försöker få in extra personal under dygnets alla timmar genom att skicka ut förfrågningar till både fast- och timanställda. Men trots det blir det längre väntetider.

Jill Johansson, tf verksamhetschef 1177 Västra Götalandsregionen. Arkivbild.
Jill Johansson, tf verksamhetschef 1177 Västra Götalandsregionen. Arkivbild. Bild: Maja Nilsson

Samtalen som handlar om coronaviruset tar längre tid än när det gäller andra förfrågningar.

ANNONS

– Man måste göra en grundlig undersökning så att man inte missar något. Vi tar även samtal där man är väldigt orolig. Det handlar om att lugna befolkningen. Men man kan även ringa till sin vårdcentral och få samma bedömning. Det viktiga är att man inte sätter sig i något väntrum på någon akutmottagning eller vårdcentral. Då finns risk att man ökar smittspridningen.

Hög beredskap tillsvidare

I Västra Götaland har 1177 enheter på fyra platser – Göteborg, Uddevalla, Skövde och Alingsås. Samtliga samtal om coronaviruset besvaras av erfarna sjuksköterskor, berättar Jill Johansson.

– Det är mycket allmänna frågor från människor som är oroliga över att de ska bli smittade eller vad de ska göra för att inte bli smittade. De som ringer med symtom utreder vi enligt Folkhälsomyndigheten och smittskyddets rekommendationer. Vi ställer frågor om feber, hosta och andningspåverkan och om de har rest utomlands under de senaste 14 dagarna. Om det faller inom våra kriterier tar vi kontakt med infektionsvården.

Under hur lång tid kommer ni att ha en ökad bemanning?

– Vi måste förutsätta att det kommer vara fortsatt hög belastning i några veckor till. Det är bättre att ha för hög beredskap så att vi kan sänka den än att beredskapen är för låg så att vi måste jobba upp den.

ANNONS

I Region Stockholm införde man förra veckan ett särskilt knappval för 1177 för personer som hör av sig gällande coronaviruset. Jill Johansson berättar att det även är på gång i Västra Götaland.

– Jag hoppas att det blir klart under veckan. Då kan vi sätta sjuksköterskor speciellt i den kön för att få lite bättre styrning. Det skulle göra det mycket lättare för invånarna och även för våra sjuksköterskor.

Hänvisar vidare för information

För personer som inte har några symtom hänvisar Jill Johansson främst vidare till Folkhälsomyndighetens hemsida för svar.

– Där står det jättemycket bra saker. Sen har man också öppnat krisinformation på 113 13 som man kan ringa. Det är för att lätta köerna för de som är sjuka, även när det inte handlar om corona – vi måste ta hand om alla invånare i influensatider.

Den ökade arbetsbelastningen kan närmast jämföras med svininfluensan H1N1 mellan 2010 och 2012, säger hon.

– Då pratar vi om ett allvarligare sjukdomstillstånd än vad vi ser hos de som smittas med corona. Jag vet att det var tung belastning även då och att man skapade en specialkö för pandemi. Men det kanske är ännu mer belastning i dag då vi lever i en annan massmedial tidsera med sociala medier.

ANNONS

LÄS MER:Så skyddar du dig mot coronaviruset

ANNONS