På tur i Göteborgs ölhistoria

ANNONS
|

Simon Svensson är guiden och han möter gruppen vid Kopparmärra iklädd bayerska lederhosen av halvlång modell. I fem år har han, genom sitt eventbolag, arrangerat ölvandringar i Göteborg.

Veckans vandring är ett av runt 80 evenemang som ingår i Ölveckan som kulminerar med helgens Öl- och whiskymässa på Svenska mässan.

En 7000-årig historia

Simon Svensson inleder med att berätta att öl började drickas i Mesopotamien, nuvarande Irak, för 7 000 år sedan. Drycken kom till Sverige på vikingatiden och några år efter Göteborgs grundande 1621 öppnade stadens första bryggeri, på landeriet Stora Katrinelund.

Och sedan dess har det bara gått uppåt:

ANNONS

– Göteborg är Sveriges ölstad nummer ett. Vi dricker mest hantverksöl i landet. Här är mikrobryggerierna väldigt bra, till skillnad mot på en del andra håll, säger Simon Svensson.

Carnegie porter serveras

Vandringen går till Drottningtorgsbron. Här låg den gamla slusskvarnen, viktig för maltproduktionen, och här fanns vatten av ibland tveksam kvalitet till bryggerierna.

Närliggande Prippska tomten får sin betydelse klarlagd och ett långt pekfinger riktas bort mot baksidan av Liseberg där Lyckholms startade mot slutet av 1800-talet.

På Ölhallen 7:an på Kungstorget serveras Carnegie porter. Eva och Jan-Olof Karlsson från Trollhättan låter sig väl smaka.

– Nejnej, det var absolut inte Jan-Olof som drog med mig på detta. Jag tycker öl är godare än vin, för det finns så många olika smaker. Egentligen gillar jag veteöl bäst. Porter har jag bara haft i matlagning men den här var god, säger Eva, som även uppskattar ölhistoriken hon serveras.

Funderingar om alkoholpolitik

Peter Wieselgren-statyn utanför Domkyrkan ger funderingar om alkoholpolitik och efter ytterligare kringelikrokar i ölgeografin landar sällskapet för en avslutande IPA på en krog på Kronhusgatan.

Under åren som vandringarna gått har Simon Svensson märkt ett stadigt ökande intresse.

– Framförallt märker jag det på mina kurser i hembryggning. I början hade jag fem deltagare varannan månad, nu är de 30-40 varje månad. Det ingår i en trend som startade i USA för 20 år sedan. Mikrobryggerierna har gjort att allt fler insett att ingen annan dryck har en sådan bredd som ölet, säger han.

ANNONS
ANNONS