En bluffaktura räckte inte.
En bluffaktura räckte inte. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Polisen varnar för avancerat bedrägeri

Först fick den västsvenska kvinnan en bluffaktura. Sedan ett telefonsamtal om ekonomisk kompensation. Men det var också falskt. Nu tror polisen att det hela kan vara en nytt tillvägagångssätt för bedragare som vill komma åt privatpersoners pengar.
– Får du en konstig känsla under samtalet, så lägg på luren, säger Lotta Mauritzson på polisens nationella bedrägericenter.

ANNONS
|

Det hela började i juli. Då fick kvinnan, som bor i en västsvensk kommun, en faktura, som visade sig komma från telefonbolaget Mobile group – som tidigare i somras försattes i konkurs.

– Det var ett serviceerbjudande för telefonen och kostade 2 400 kronor. Jag insåg ganska snabbt att det var något lurt på gång, för längst ner på pappret stod det att det var ett erbjudande och ingen faktura. Det som fick mig att fatta misstankar var att det stod erbjudande med små bokstäver. Oftast är det med stora, säger hon.

Kvinnan la händelsen bakom sig och månaderna gick. Till för ett par dagar sedan.

ANNONS

– Då ringde en man som sa att han var från Brottsoffermyndigheten. Han sa att jag hade blivit ett offer för Mobile group, och att jag nu ska få 1900 kronor för sveda och värk. Men jag blev ju inte lurad, och det sa jag också till honom.

Mannen gav dock inte upp, utan fortsatte. Han frågade vilken bank kvinnan hade och bad också om hennes bankuppgifter. Men kvinnan stod på sig och ställde motfrågor, vilket fick mannen att lägga på luren till slut.

Telefonnumret som mannen ringde ifrån visade sig senare stämma överens med Brottsoffermyndigheten.

– När jag ringde tillbaka så kom jag fram till växeln och de berättade att jag blivit utsatt för ett bedrägeriförsök, och att de haft problem med detta under de senaste månaderna, säger hon och fortsätter:

– Det är klart att det känns obehagligt.

Brottsoffermyndigheten: ”Inte okej”

Ulf Hjerppe är enhetschef för kunskapscentrum och Brottsofferfonden på Brottsoffermyndigheten. Han bekräftar att de har blivit utsatta för bedragare som påstår att de ringer från myndigheten.

– Vi har fått indikationer på att bedragare använder vårt telefonnummer i syfte att lura människor och det är ju förstås väldigt obehagligt. Vi har ännu inte fått någon information om hur det är möjligt att någon kan använda vårt nummer som avsändare, men vi kommer att göra allt vi kan för att få stopp på det här. Det här är inte okej, säger Ulf Hjerppe.

ANNONS
Ulf Hjerppe, enhetschef för kunskapscentrum och Brottsofferfonden på Brottsoffermyndigheten, säger att man aldrig bör lämna ut sina bankuppgifter via telefon.
Ulf Hjerppe, enhetschef för kunskapscentrum och Brottsofferfonden på Brottsoffermyndigheten, säger att man aldrig bör lämna ut sina bankuppgifter via telefon. Bild: Henke Olofsson

Hans viktigaste råd är att aldrig lämna ut bankuppgifter.

– Brottsoffermyndigheten ringer aldrig upp och frågar om sådana uppgifter.

Vet du hur många som har drabbats?

– Vilken omfattning det är vet jag inte, men sannolikt är det få som lämnar ut sina bankuppgifter.

Polisen: ”Det kan vara en ny grupp som hittat sin nisch”

Lotta Mauritzson är brottsförebyggare på polisens nationella bedrägericenter. Hon säger att tillvägagångssättet att först skicka faktura för att sedan ringa upp personer är nytt för polisen.

– Det är ingenting vi känner till sedan tidigare. Däremot har Mobile group varit uppe på tapeten tidigare, och jag vet att Konsumentverket gick ut och varnade för dem, inte minst mot företrädarna, som varit inblandade i oseriösa verksamheter, säger hon.

Lotta Mauritzson är brottsförebyggare på polisens nationella bedrägericenter.
Lotta Mauritzson är brottsförebyggare på polisens nationella bedrägericenter. Bild: LARS HEDELIN

Kan det röra sig om samma gärningspersoner som först skickar bluffakturan och sedan låtsas vara brottsoffermyndigheten?

– Det skulle det mycket väl kunna vara. Men det kan också vara en ny grupp som hittat sin nisch.

Lotta Mauritzson råd är att aldrig betala en faktura som man inte känner till.

– Dessutom bör man aldrig lämna ut sina bankuppgifter. Och får du en konstig känsla under samtalet, lägg på luren. Lita på din magkänsla, den har oftast rätt.

Kvinnan: ”Vill varna andra”

Händelserna har givetvis satt spår hos kvinnan, som nu vill varna andra att inte låta sig luras.

ANNONS

– Det är förfärligt, men det gäller att stå på sig och aldrig lämna ut sina bankuppgifter. Be alltid om att ringa upp igen och ställ motfrågor. Det är mitt råd, säger hon och avslutar:

– Jag gick inte på det, men det finns andra som kan göra det. Därför vill jag varna andra att vara på sin vakt.

ANNONS