Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt Bohusläningen
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Polisen varnar för fräck Volvoliga

På mindre än en månad har minst åtta Volvobilar blivit stulna och styckade – i princip framför näsan på ägarna. Polisen misstänker att en stöldliga stjäl bilarna med hjälp av avancerad teknik.
– Mest troligt är att det rör sig om en internationell liga, säger Marcus Lindh, tillförordnad gruppchef för polisens brottssamordning i region Väst.

Sedan den 23 augusti har minst åtta Volvobilar av modellerna XC60, XC90 och V90 stulits från orter runtom i Västsverige, varav två i Ljungskile. Polisen misstänker att samma gärningsmän ligger bakom stölderna eftersom de gått ungefär likadant till.

– Mest troligt är att det rör sig om en internationell liga som härjar i Västsverige, säger Marcus Lindh, tillförordnad gruppchef för polisens brottssamordning i region Väst.

LÄS MER: Volvobilar stulna och plundrade

I samtliga fall har bilarna haft så kallade keyless go-nycklar, det vill säga en fjärrkontroll som låser upp bilen bara den är inom räckhåll och någon lägger handen på handtaget. Stölderna har skett nattetid och upptäckts av bilinnehavaren på morgonen.

– Man använder ett verktyg som ser ut som en större läsplatta. Den fångar upp och förstärker signalen från nyckeln, säger Marcus Lindh.

Tar två bilar åt gången

Oftast har ligan stulit två bilar åt gången, kört iväg någon kilometer och därefter plockat av dem bland annat airbagsystemet, stereon, framlyktor, registreringsplåtar och backspeglar.

– Min bedömning är att det är enklare att stjäla och frakta ur landet än en hel bil, säger Marcus Lindh.

Dessutom har ju bilarna stulits utan nyckel vilket försvårar mer långvarigt bruk. Till exempel måste motorn vara igång när bilen tankas.

Varför tar de två bilar åt gången?

– Bedömningen vi gör är att det kan ha med ligans konstellation att göra, vilka som opererar.

Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Motormännens riksförbund, förklarar att det som stjäls när en bil styckas ofta är saker som går sönder vid en krock.

– En backspegel kan kosta 10–15 000 kronor. Glasen kan vara avbländande och ha alla möjliga sensorer och funktioner, säger han.

LÄS MER: Volvo är tjuvarnas favorit

Ligan stjäl nya Volovbilar, styckar dem och smugglar därefter troligtvis ut delarna ur landet.
Ligan stjäl nya Volovbilar, styckar dem och smugglar därefter troligtvis ut delarna ur landet. Bild: Polisen

Skydda fjärrkontrollen

Enligt Carl-Erik Stjernvall hamnar stulna bildelar som smugglas utomlands ofta på stora baltiska anläggningar som ägnar sig åt bilhandel, skrotverksamhet, reparationer och bildelsförsäljning.

– Det är med svenska mått mätt en otroligt omfattande verksamhet.

Den som har ett nyckellöst låssystem till sin bil kan skydda den genom att förvara fjärrkontrollen i en plåtburk eller slå in den i aluminiumfolie. Det finns också särskilda fodral som skyddar kontrollen.

Polisen misstänker att ligan som härjar i regionen undersöker området och bilarna de ska stjäla på dagtid. De efterlyser därför observationer från allmänheten.

– Vi är absolut intresserade av att få veta om man ser något misstänkt, säger polisens gruppchef Marcus Lindh.

LÄS MER: Så skyddar du dig mot biltjuvarnas avancerade metoder

Carl-Erik Stjernvall från Motormännen tror att allt fler bilar kommer ha nyckellösa system framöver.
Carl-Erik Stjernvall från Motormännen tror att allt fler bilar kommer ha nyckellösa system framöver. Bild: Erik Hagman

Svårt övertyga försäkringsbolaget

Carl-Erik Stjernvall från Motormännen tror att nyckellösa system kommer bli allt vanligare. Mycket som är extrautrustning när det är nytt brukar bli mer eller mindre standard efter ett par år.

– Kanske inte hos alla, det kostar trots allt en slant. Men när det finns en efterfrågan och man ser att det går att sälja, eller man har bilar som antingen är ett premiummärke eller vill att de ska kännas mer premium, då lägger man gärna på sådant här, säger Carl-Erik Stjernvall.

Han berättar att det, i alla fall tidigare, har varit svårt för vissa bilägare att övertyga sina försäkringsbolag om att en stöld har skett när nycklarna fortfarande är i säkert förvar.

– Å ena sidan känner alla till att stölder kan ske så här, men sedan måste ju jag som försäkringstagare bevisa att en försäkringsskada har inträffat, säger Carl-Erik Stjernvall.

– Är det däremot kopplat till ett villainbrott där man tagit nycklarna är det ju tydligt hur man kommit över bilen.