Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Västtrafiks app To Go. När det nya zonsystemet införs höjs vissa priser för motsvarande biljetter, medan andra blir billigare. Bild: Arkiv
Västtrafiks app To Go. När det nya zonsystemet införs höjs vissa priser för motsvarande biljetter, medan andra blir billigare. Bild: Arkiv

Så blir Västtrafiks nya priser

Kollektivtrafiksystemet i Västsverige görs om från grunden. 70 zoner ska bli tre, och med det kommer förändringar i Västtrafiks biljettpriser. Bland annat höjs kostnaden för en månadsbiljett i Uddevalla med 20 kronor.

I höst slår Västtrafik ihop alla sina 70 zoner till tre stycken.

Till exempel ska Göteborg, Öckerö, Mölndal och Partille blir en zon som man kan åka inom med samma biljett.

• Zon A: Biljetten gäller i Göteborg, Mölndal, Partille och Öckerö

• Zon B: Biljetten gäller i Ale, Alingsås, Härryda, Kungsbacka, Kungälv, Lerum, Lilla Edet, Stenungsund och Tjörn.

• Zon C: Biljetten gäller i övriga kommuner i Västra Götalandsregionen, däribland Uddevalla.

Prishöjningar på flera håll

Under torsdagen beslutade kollektivtrafiknämnden i Västra Götaland om de nya priserna för Västtrafiks biljetter.

Enkelbiljetterna inom Uddevalla tätort kommer att bli dyrare, från dagens 30 kronor till 34 kronor medan resor inom kommunen kommer att bli billigare, från dagens 40 kronor till 34 kronor. Även priset på enkelresor mellan till exempel Uddevalla-Göteborg sänks från 126 kronor till 102 kronor. Däremot blir månadskortet i Uddevalla 20 kronor dyrare, men då ingår resor i hela zon C.

Det kommer att finnas en periodbiljett för Uddevalla tätort. Den biljetten benämns som "Mini". En Mini 30 dagar kommer att kosta 695 kronor. Detta kan jämföras med periodbiljetten för en zon 30 dagar som kommer att kosta 795 kronor.

Tätortsbiljetten Uddevalla 30 dagar kostar idag 535 kronor.

Resor till grannkommuner blir enligt Västtrafik billigare, då det idag kostar 1 250 kronor med 30 dagar Flerkommun. Detta kan jämföras med en zon 30 dagar som efter införandet av tre zoner kommer att kosta 795 kronor och då möjliggör resor inom hela zon C.

Månadskort för hela regionen, zonerna A, B och C, motsvarande Regionen Runt, höjs med fem kronor, från 1 820 kronor till 1 825 kronor.

Västtrafiks nya priser

Enkelbiljett: 34 kr (1 zon), 68 kr (2 zoner) 102 kr, (3 zoner)

Ett dygn: 110 kr (1 zon), 220 kr (2 zoner), 330 kr (3 zoner)

Tre dygn: 220 kr (1 zon), 440 kr (2 zoner), 660 kr (3 zoner)

30 dagar: 795 kr (1 zon), 1 195 kr (2 zoner), 1 825 kr (3 zoner), 695 kr (tätort)

90 dagar: 2 145 kr (1 zon), 3 225 kr (2 zoner), 4 930 kr (3 zoner) 1 875 kr (tätort)

365 dagar: 7 950 kr (1 zon), 11 950 kr (2 zoner), 18 250 kr (3 zoner), 6 950 kr (tätort)

Den sedvanliga höjningen av biljetterna i januari kommer inte att ske 2021.

"Prishöjningar är aldrig populära"

Ulrika Frick (MP) är ordförande i kollektivtrafiknämnden i Västra Götaland. Hon är nöjd med de nya priserna för biljetterna.

– Det känns bra. Jag ser en jätteförenkling av hela vårt biljettsystem. Det kommer att knyta ihop Västra Götaland mer enhetligt och när vi tar bort så många gränser så kommer det att underlätta för våra resenärer och locka fler att resa kollektivt, säger hon.

20 kronor extra för de som åker i Uddevalla, det är en ganska kraftig ökning?

– Prishöjningar är aldrig populära, men även om vi hade hållit kvar systemet hade nog det nya priset landat på det ändå med de indexräkningar som vi har, säger Ulrika Frick.

Enligt Peter Hermansson (M), ordförande i Västtrafiks styrelse, är priset inte det enda som påverkar folks vilja att åka kollektivt.

– Det jag har fått till mig är att för de som åker kollektivt i dag är priset en viktig fråga. Men för de som inte åker kollektivt är det inte så att de skulle välja att åka kollektivt om man sänker priset. Då är det andra saker som tillförlitlighet, punktlighet och komfort som är viktiga, säger han.

Peter Hermansson (M), ordförande i Västtrafiks styrelse. Bild: Anna Tärnhuvud
Peter Hermansson (M), ordförande i Västtrafiks styrelse. Bild: Anna Tärnhuvud

Han uttrycker liksom Frick att höjningen av höjningen av till exempel göteborgarens biljett är i linje med ökande kostnader hos Västtrafik och de bolag som kör kollektivtrafik i Västra Götaland.

– Det är en klassisk indexupphöjning. Varje år ökar kostnaderna i form av löner som ska betalas till förare, bränslekostnaderna ökar, ökningen motsvarar ungefär indexet. Att det är en reell ökning ser jag inte att det är.

Det nya zonsystemet planeras att införas i början av november.