Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/2

Små detaljer ska göra Västtrafiks nya tåg bättre för alla

Fokus på små detaljer ska skapa en bättre helhet för alla Västtrafiks framtida tågresenärer. I Berlin har en kopia av de nya snabbtågen byggts upp dit både personal och resenärer åkt för att lämna synpunkter under året.
– Hur bra virtual reality man än har blir det inte samma känsla, säger Helene Frahm på Västtrafik.

GP har tidigare berättat om Västtrafiks miljardupphandling av 45 nya snabbtåg. Produktionen av tågen, som ska börja gå ut i regiontrafik 2021, är dock fortfarande inne i ett tidigt designskede.

I företaget Bombardiers lokaler i Berlin har en 12 meter lång modell av det nya tåget byggts upp. Under året har både tågvärdar, förare och resenärer från Västtrafik rest dit för att lämna synpunkter och önskemål.

Flera tester

– Vi har valt vilka funktioner som är extra viktiga att undersöka. Det är ett fantastiskt arbetsredskap. Hur bra virtual reality man än har blir det inte samma känsla, säger Helene Frahm som är Västtrafiks projektledare för designen av de nya tågen.

Designskiss av Västtrafiks nya tåg. Tågen blir cirka 80 meter långa och får cirka 270 sittplatser per tåg. . Bild: Bombardier Transportation Sweden AB

Hon berättar att fokusgrupperna bland annat har testat rullstolsplatser, hur stor golvyta som behövs för stora bagage eller cyklar, hur man bäst tillgänglighetsanpassar toaletter och var dörrar, handtag och knappar ska sitta.

– Sen gör vi justeringar så att det blir ett så bra tåg som det någonsin går från alla användargruppers perspektiv.

Annat perspektiv som sittande

Henrik Ehrlington har varit med i fokusgruppen för att bidra med perspektivet för rullstolsburna personer.

Vad tycker du är viktigt?

– Att komma ombord helt enkelt. Sen att man färdas säkert och tryggt och har möjlighet att kunna påkalla hjälp vid av- och påstigning – att man kommer åt knappen för att ha kontakt med tågvärd.

– Tillgänglig information och möjlighet att se displayen där det står vilken hållplats som kommer närmast är också viktigt att det fungerar för mig som sitter ner även när tåget är fullt med stående passagerare.

Bra förarstol viktigast

I dag finns det en del Västtrafiktåg med rampsystem som inte går att använda med rullstol berättar han. Fler nya, moderna tåg, kommer där innebära en förbättring.

– För mig innebär det att jag kommer kunna rulla på och av som vilken passagerare som helst när jag reser med kompisar och kollegor.

Cato Engevik, från Götalandståg, har varit med som representant för förarna och har bland annat testat förarhytten i det nya tåget. Han framhåller en detalj som särskilt viktigt.

– En bra stol. Man ska se ut bra och nå reglage på ett bekvämt sätt – det måste vara en bekväm arbetsmiljö när man sitter där i åtta timmar och kör tåg. Utmaningen är att få den väl anpassad till förare som är fysiskt olika. Man får hitta en gyllene medelväg som är hyfsat bra för alla, säger han.

Designprocessen beräknas vara klar i sommar. Helene Frahm tror att fokusgruppens arbete kommer ha bidragit till en bättre helhet.

– Man kan tycka att det känns banalt att förlänga ett handtag 30 centimeter, sätta en knapp 10 centimeter längre ned eller minska styrkorna på en lampa. Men vi fångar verkligen upp behov när det gäller små detaljer som sammantaget gör att det blir ett väldigt mycket bättre tåg.

Universalyta

Helene Frahm berättar vidare att den stora förändringen jämfört med dagens tåg är att det kommer bli en stor universalyta i mittdelen. Där ska det finnas plats för rullstolar, cyklar och barnvagnar. Även toaletterna kommer byggas i den anslutningen.

– Vi hoppas också att kunderna kommer att få en ny upplevelse när det handlar om hur tåget ser ut när det gäller färger och material.

Men nya former och funktioner till trots – att döma av tidigare kundundersökningar lyfter de flesta resenärer framförallt upp en punkt som särskilt viktig när de åker tåg.

– Det viktigaste, förutom att tågen ska fungera, är att man ska få en sittplats – och vi har verkligen prioriterat antalet sittplatser i de nya tågen. Det blir i många stycken ett klassiskt tåg, säger Helene Frahm.

Västtrafiks nya tåg

• De nya tågen är cirka 80 meter långa och får cirka 270 sittplatser per tåg.

• De kommer att trafikera alla Västtrafiks tågsträckor.

• Tågen ska både ersätta gamla tåg och utöka antalet befintliga.

• Västtrafiks mål är att tågresandet inom Västra Götalandsregionen ska tredubblas mellan 2006 och 2035 till 130 000 tågresor om dagen.