Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

värdering. Sten Torstensson värderar ett amerikanskt fickur som är i Bäckeforsbon Ann-Marie Karlssons ägo.

Sten ser allmogen få nytt liv

I 42 år har Sten Torstensson drivit sin antikaffär i Mellerud - och sett trender komma och gå. – Shabby chic trenden verkar mattas och allmoge rör på sig igen, säger antikhandlaren.

Det vita huset vid E45 ser oansenligt ut till det yttre men invändigt döljer sig en skattkammare för den som är intresserad av gamla föremål. Sten Torstensson har haft antikaffären i 42 år och nu i slutet av juli är det högsäsong.

– Det är lite rusch nu några veckor när turisterna kommer, säger han till TTELA.

Sten Torstensson har nyligen kommit hem från Helsingborgs Konst- och Antikmässa där samlare från hela Norden träffas.

– Shabby chic-trenden med grått och vitt verkar mattas och i stället är det allmoge som rör på sig, det ska vara orörda och äkta föremål.

Allmoge är lite förenklat föremål som användes i det gamla bondesamhället och som tillverkades på den egna gården eller av lokala hantverkare. Shabby Chic är en romantiserade och nostalgisk inredningsstil med lantliga förtecken som växte fram på 1980-talet.

Sten Torstensson visar runt lite och håller upp ett kopparstop, tillverkat av Åmåls siste kopparslagare, Oscar-Vilhelm-Hammar med initialerna OVH inristade i föremålen. Han hade sin smedja på Snarhögsgård och levde fram till mitten av 1900-talet.

– Han var känd förr men snart är han det bara bland gamla samlare.

Sten Torstensson konstaterar att kopparpriset rasat och pekar på en balja som för 15 år sedan kunde kosta 1500 kronor, i dag värd någon hundralapp. Men föremål som tycks triviala kan bli dyra.

– Stora trälådor som det står sockerbolaget på är dyrare än en fin chiffonjé, som kostade 5000 kronor för några år sedan.

Han tycker allmänt att många är mer okunniga när det gäller gamla föremål, visst är återbruk inne medger han, men kunskapen om äldre saker blir allt sämre.

– Folk är dåliga på att se bakåt, personer i 80-90 årsåldern ringer och vill sälja saker som deras barn inte är intresserade av och barnbarnen är det absolut inte.