Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Katja Denis, från Tyskland, är en av dem som njuter av sensommaren på Tjörn. "Det är bra om man kan erbjuda stugor och annat till bra pris den här perioden" säger hon. Bild: Lisa Henricson

Tjörn sätter fokus på hösten

Tjörns kommun vill satsa mer på hållbar turism året om. En viktig del är kampanjen Remember september som ska locka besökare även när högsäsongen är över.

Efter en sommar med fullbelagda hotell, späckade stränder och välfyllda restauranger går årets turistsäsong mot sitt slut. Men på Tjörn vill kommunen slå ett slag för upplevelser på ön även under resten av årets månader. I våras klubbades en ny strategi för hållbar natur- och kulturturism, med fokus på en större spridning av besökare.

– Turismen är den starkaste växande näringen i Sverige och vi måste se hur vi ska ta tillvara på det på bästa sätt. Alla som arbetar med besöksnäring behöver jobba mer med perioden september till maj, säger Lena Karlstedt, turismansvarig på Tjörns kommun.

Enligt henne handlar det delvis om att satsa mer på konferenser och större hotellanläggningar, vilket kommunen saknar i dag.

– Även om vi har fina mindre anläggningar så har vi inte kapaciteten som krävs för att ta emot många besökare även höst och vinter. Ett brett utbud av boendealternativ är en styrka.

En annan del innebär att utveckla den befintliga turistnäringen. I samarbete med Södra Bohusläns turism, har kampanjen Remember september startat. Den innebär att fler verksamheter ska hålla öppet under höstens första månad och ha gemensam marknadsföring.

– Omkring 30 aktörer är med, bland annat har våra stora dragplåster Nordiska Akvarellmuseet och Skulptur i Pilane kvar sina utställningar, säger Lena Karlstedt.

Hon påpekar att det redan i dag kommer en hel del europeiska turister till Tjörn den här tiden på året och att det är viktigt att det finns boenden och saker att göra.

Strategin handlar om hållbar turism, finns det inte risk att det blir för mycket?

– Det är en balansgång. Kommunen måste samtidigt jobba med infrastruktur, skötsel och renhållning och när vi satsar på sådant som riktar sig till turisterna brukar det gagna även kommuninvånarna. Strategin går också i linje med visionen om att vi ska bli fler invånare, man kommer hit, knyter an till platsen och sedan flyttar man, säger Lena Karlstedt.

En verksamhet som deltar i Remember september är kajakfirman Kajaktiv som ligger i Bleket på västra Tjörn. Butikschefen Patrik Forsling påpekar att det är tufft för företagare inom turismbranschen att överleva med enbart fem intensiva veckor om året och att kommunens initiativ är efterlängtat.

– Det är jättebra. I september är det fortfarande varmt i vattnet och finns mycket att göra, hösten har inte kommit bara för att det står i kalendern. Men vi har inte själva musklerna som krävs för att nå ut så det välkommet att vi får draghjälp, säger han.

Fakta: Turism på Tjörn

Sedan 2009 har gästnätterna på Tjörn ökat från 32 718 till 59 125.

2016 uppgick exportvärdet av turismen i Sverige till 120 miljarder kronor – det är dubbelt så mycket som stålindustrin.

Samma år genererade turistnäringen 323 årsarbetstillfällen i Tjörns kommun.

Källa: Tjörns kommun