Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Biljettkontrollanter går på en buss vid Kampenhof i Uddevalla Bild: Lasse Edwartz

Västtrafik höjer böter för fuskåkare

Att åka fast utan biljett på spårvagnen eller bussen kommer svida värre i plånboken framöver. Till våren höjer Västtrafik sina tilläggsavgifter som kontrollanterna utfärdar till tjuvåkande resenärer, vilka de uppskattar kostar 100 miljoner kronor om året.

De flesta som åker kollektivt känner igen kontrollanterna i vita mössor. Ofta i grupp kliver de på bussen eller spårvagnen för att kontrollera resenärers biljetter och bötfälla de utan.

Till våren kommer boten, eller tilläggsavgiften som Västtrafik kallar den, höjas från 1 200 kronor till 1 500 kronor, vilket är en höjning på 25 procent.

– Vi har inte höjt avgiften på länge, det var tio år sedan den senaste höjningen. Vi har utvecklat hur man kan köpa biljett och kollektivtrafiken väldigt mycket, vi kör mer trafik och priserna har gått upp, säger Maria Björner Brauer, enhetschef för försäljning och marknad på Västtrafik.

Än är inget datum för höjningen satt.

– Det ska vara kännbart att fuskåka och tilläggsavgiften är till för att avskräcka från fusk. Det viktiga är att vi motverkar fuskåkande och ser till att fler är med och betalar.

Färre kontroller förra året

2017 utfärdade biljettkontrollanterna drygt 16 400 böter på grund av ogiltiga färdbevis. 2018 var de avsevärt färre: drygt 9 300.

Anledningen är att upphandlingen av biljettkontrollen blev överprövad under förra året.

– Det blev svårt för vår nuvarande leverantör att leverera på samma nivå som tidigare. I den situationen var det många som lämnade och det var även svårt att rekrytera nya personer i det läget, säger Maria Björner Brauer.

Det är svårt att uppskatta vad folk som åker utan biljett kostar Västtrafik, men uppskattningen är 100 miljoner kronor varje år.

– Det är väldigt mycket pengar och skulle kunna ge ganska stora trafiksatsningar om man vill. De som tar sig rätten att låta andra betala gör alla som betalar en stor otjänst.

8,5 miljoner mindre i avgifter

I och med att tilläggsavgiften ligger på 1 200 kronor borde Västtrafik ha fått in runt 19,7 miljoner kronor om alla böter betalades 2017. 2018 hade det dock bara blivit 11,2 miljoner – ett tapp på över 8,5 miljoner kronor.

Men Maria Björner Brauer menar att tilläggsavgifterna inte främst ses som en inkomstkälla för Västtrafik.

– Vår totala budget är 7-8 miljarder så på det sättet är den summan inte oroväckande stor. Men det allvarliga i sammanhanget är fusket. Vi vill arbeta aktivt mot det och för att fler ska betala.

Resandet hos Västtrafik ökade under 2018 då 339 miljoner resor gjordes, fyra procent mer än året innan. Enligt Västtrafiks uppskattning är det 8-9 procent av resenärerna som reser utan giltigt färdbevis.

Kontrollerna utförs oftast bara i Göteborg, eftersom resenärer måste visa upp sin biljett längst fram i bussen när man går på eller för tågvärden på tåget i andra kommuner där Västtrafik kör. I Göteborg gäller i stället öppen påstigning där man inte behöver visa biljett.