Västtrafik jobbar med att utveckla fler digitala lösningar. Bild: Kent Eng
Västtrafik jobbar med att utveckla fler digitala lösningar. Bild: Kent Eng

Västtrafik satsar digitalt för bättre service

I april lanserade Västtrafik sin nya app To Go, nu fortsätter satsningen på digitala lösningar. – Vi måste vara där kunderna är och det är i mobilen, säger Kristian Lans, presschef på Västtrafik.

ANNONS
|

Sedan 2014 har Västtrafik i uppdrag från regionfullmäktige att förenkla sortimentet och göra det lättare att köpa biljett och i april i år lanserade man appen To Go. Nu väljer man att öka takten på utvecklingen av sina digitala tjänster, det innebär att arbetet med att förändra kortläsarna och ta bort kontoladdningens check-ut avbryts.

– Våra kunder efterfrågar digitala lösningar, men de som reser med kort kommer kunna resa som vanligt, säger Kristian Lans.

I dag går det endastatt köpa enkelbiljett och periodkort i appen men Västtrafik jobbar med att göra fler biljetter tillgängliga, likaså att kunna erbjuda fler betalmöjligheter. Appen kommer successivt uppdateras med de nya tjänsterna med start redan nästa år.

ANNONS

– Vi jobbar även med att utveckla appen så att man kan få förseningsavgiften direkt i mobilen och med lösningar så att man ska kunna låna ut sitt digitala periodkort, säger Lans.

Förutom arbetet med att utveckla appen så jobbar Västtrafik med en tjänst för kombinerad mobilitet.

– Det handlar om att Västtrafik ska kunna erbjuda andra tjänster som till exempel hyra cykel eller bil i samband med kollektivtrafiken. Det kan till exempel handla om att samtidigt som du köper en biljett i appen kan du köpa en matkasse. Västtrafik jobbar just nu med en upphandling av kombinerad mobilitet, det är vi först i landet med, säger Kristian Lans.

ANNONS