Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Stefan Berg

"Vi är inte nöjda – det körs för mycket bil i regionen"

Minskningen av bilåkandet i Västra Götalandsregionen går långsamt. I fjol körde anställda och politiker nästan en miljon mil i privata bilar.
– Det är för mycket. Vi har satt igång ett antal initiativ med ganska stor potential att få ned bilåkandet under de närmaste två åren, säger Gustaf Zettergren, regionens miljöchef.

Helst ska bilar som regionen tillhandahåller användas. Privata bilar får, enligt reseriktlinjerna, endast användas när andra alternativ inte är rimliga.

Ändå kördes nästan en miljon mil i privata bilar i fjol.

– Vi har mycket att jobba med, vi är inte nöjda, även om vi ser en nedåtgående trend. Vi har en plan och och har satt igång ett antal initiativ för att medvetandegöra om alternativen, säger Gustaf Zettergren.

LÄS MER: MP bromsar höjda miljöavgifter

Granskning av reseräkningar

Vi har granskat reseräkningarna för de 15 politiker i toppen över regionens 55 000 anställda. Vi har tittat på regionrådens resor sedan de tillträdde förra hösten och fram till 17 september i år.

Regionråden är Västra Götalandsregionens heltidspolitiker och har rätt till varsin förmånsbil.

För tillfället är det åtta av toppolitikerna som utnyttjar denna möjlighet. Av dem bor alla utom en utanför Göteborg.

Göteborgaren med förmånsbil ligger på tredje plats i regionrådens körlista.

I regionens resepolicy står att vid korta resor ”ska” anställda och förtroendevalda gå, cykla eller resa kollektivt.

Han heter Håkan Lösnitz, bor i Torslanda, och är den ene av Sverigedemokraternas två regionråd.

Hans reseräkningar sticker ut genom att de under perioden innehåller 17 stycken bilresor som tur och retur är 50 kilometer eller kortare.

I regionens resepolicy står att vid korta resor ”ska” anställda och förtroendevalda gå, cykla eller resa kollektivt.

– Flera av mina korta resor har gått till sammanträden på Nya Varvet. Där har det varit uttalat från ordförande att det varit okej att åka bil, med tanke på hur bökigt det är att resa kollektivt dit. Sammanträdeslokalen ligger väldigt avsides, säger Håkan Lösnitz.

Lars Holmin (M) åker mest bil av regionråden. "Om jag ska få någon form av liv att gå ihop, behöver jag ha bil" säger han. Bild: Västtrafik

Den meste bilåkaren av regionråden är Lars Holmin (M) från Ulricehamn.

– Det är ju inte så konstigt med tanke på var jag bor. Om jag ska få någon form av liv att gå ihop, behöver jag ha bil. Det skulle vara omöjligt för mig att hämta och lämna på skola och förskola om jag skulle åka kollektivt.

Avundsjuk på kollegorna i Göteborg

Lars Holmin säger att han är lite avundsjuk på sina kollegor som bor i Göteborg, och kan sätta sig på tåget eller ta spårvagnen.

– Och de har möjlighet att läsa handlingar under tiden.

Holmin säger att han tidigare, när han satt i Västtrafiks styrelse, åkte mycket buss som en del i arbetet för att se hur kollektivtrafiken fungerade.

– Nu kör jag en laddhybrid men hade helst haft en ren elbil. Men det alternativet fanns inte när jag plockade ut förmånsbilen.

Heikki Klaavuniemi (SD) är den ende av regionråden som kört någon längre sträcka med privat bil. Det stämmer inte med regionens reseriktlinjer, som kräver att fordon som regionen tillhandahåller ska användas i första hand.

Heikki Klaavuniemi (SD) är den ende av regionråden som kört någon längre sträcka med privat bil. Det stämmer inte med regionens reseriktlinjer, som kräver att fordon som regionen tillhandahåller ska användas i första hand. Privat bil får, enligt riktlinjerna, användas endast när andra alternativ ”inte är rimliga i ett samlat perspektiv på säkerhet, miljö och kostnadseffektivitet”.

– Jag hade en gasbil, V60, som förmånsbil i fyra år tills jag lämnade tillbaka den i oktober förra året, för att jag behövde en större. Så sent som för två veckor sedan fick jag besked från regionen att de inte hade någon förmånsbil att erbjuda mig. Jag kör bil för att det inte funkar att lämna barn på skola med kollektivtrafik.

Regionens resande i privata bilar

För Västra Götalandsregionen är inriktningen främst att minska anställdas och politikers tjänsteresor med privata bilar.

Längden på dessa körningar var i fjol 943 000 mil, vilket gav koldioxidutsläpp på drygt 1 800 ton, enligt en rapport från regionen.

Under regionens två första år med klimatväxlingsavgifter – en form av straffavgifter på oönskat resande - minskade bilåkandet med blygsamma fyra procent.

Därefter visar de senaste siffrorna, från september i år, att bilåkningen nu minskat med 18 procent jämfört med samma period 2016.

"Ingen miljöhjälte"

Jonas Andersson (L) har inte lämnat in några reseräkningar.

– Min redovisning är inte up-to-date. Men jag ska samla ihop mina räkningar och skicka in dem, säger han.

Andersson återkommer med ett sms efter att ha gjort en snabb koll av sina resor:

”Med reservation för någon resa så är det 90 tjänstemil där två tredjedelar är till Oskarshamn (Almedalen)”, skriver han.

– Jag är verkligen ingen miljöhjälte, men jag har inte åkt särskilt mycket bil utan mycket kollektivt.

LÄS MER: Chefen som flyger mest – trotsar regionens miljöpolicy

Däremot toppar Jonas Andersson listan över regionpolitiker som flugit till Stockholm.

Enligt regionens regler är flyg till Stockholm tillåtet bara ”i undantagsfall och om särskilda skäl föreligger”.

Jonas Andersson har sex flygningar till och från Stockholm mellan augusti i fjol och juli i år.

Varför det?

– Antingen har det varit ett väldigt tidigt möte i Stockholm, eller så har jag behövt komma hem i viss tid, säger Andersson, plockar fram sin almanacka och räknar upp vad han gjort i Stockholm de tre gånger han flugit dit och tillbaka: sjukvårdskonferens, SKL-seminarium och patientriksdag.

Med tre tur- och returresor till Stockholm toppar alltså Jonas Andersson politikerflygningarna till Stockholm, i regionens tjänst.

Eva Olofsson (V) bor i Göteborg och skulle aldrig ta bilen. Men hon förstår om alla politiska kollegor i länet kan ta sig lika lätt som hon gör och att de då tar bilen. Bild: Stefan Berg

Vänsterpartisten kör inte

Det enda regionråd som under perioden inte rest något med bil i tjänsten är Vänsterpartiets Eva Olofsson, som bor i Göteborg.

– Jag har ett gammalt körkort, men har inte bil och kör inte själv längre. I de flesta fall fungerar det med kollektivtrafik, både privat och i tjänsten, säger hon.

Eva Olofsson konstaterar att det finns delar av Västra Götaland där kollektiva resor tar orimligt lång tid och att det måste fungera också för dem som bor i de trakterna att vara politiskt aktiva.

– Men om man inte har speciella skäl, tycker jag att man ska följa våra reseriktlinjer och välja kollektivtrafiken för klimatet och miljöns skull. Det är viktigt att vi som är politiker gör det. Vi kan inte ha en resepolicy och tänka att det är andra som ska följa den.

LÄS MER: Han sågar regionens egen klimatstrategi

Regionrådens bilresande (23/10 -18 till 17/9 -19):

Kilometer Bosatt Förmånsbil

1)Lars Holmin (M) 5350 Ulricehamn Toyota Prius plug-in-hybrid 5-d active

2)Kristina Jonäng (C) 5100 Ljungskile V60 Bifuel automat momentum business ed

3)Håkan Lösnitz (SD) 5082 Torslanda Golf sportcombi masters TGI 110 hk ecofuel

4)Heikki Klaavuniemi (SD) 3850,6 Hällevadsholm Nej. Kör egen bil.

5)Bijan Zainali (S) 2970 Trollhättan Toyota RAV4 Hybrid AWD active

6)Conny Brännberg (KD) 2821,5 Skövde Toyota Prius plug-in-hybrid 5-d active

7)Janette Olsson (S) 2221 Stenungsund V60 Bifuel business advanced

8)Alex Bergström (S) 2076 Falköping Kia Niro PHEV

9)Jonas Andersson (L) ca 900 Partille Nej.

10)Ulrika Frick (MP) 495 Mölndal Nej. Har årskort på Västtrafik.

11)Helén Eliasson (S) 370 Borås V60 Bifuel business advanced

12)Linn Brandström (M) 360 Töreboda Nej. Har årskort på Västtrafik.

13)Håkan Linnarsson (S) 295 Göteborg Nej.

14)Johnny Magnusson (M) 151 Göteborg Nej. Har årskort på Västtrafik.

Siffrorna i tabellen baseras på utbetalda ersättningar, enligt regionrådens reseräkningar.