Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Peter Hermansson. Bild: Anna Tärnhuvud

Västtrafiks ordförande till regeringen: Lyssna på oss

Västtrafiks ordförande Peter Hermansson (M) vill ha en dialog med regeringen om hur kvaliteten i järnvägsnätet kan höjas.
— Lyssna på oss, vädjar han.

Bristande underhåll av järnvägen får stora följder för resenärena i Sveriges tre största regioner. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) måste ta sitt ansvar och agera. Det kräver trafikregionrådet i Stockholm Kristoffer Tamsons (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Skåne Carina Zachau (M) och ordförande för Västtrafik i Västra Götalandsregionen Peter Hermansson (M) i en debattartikel i GT och Kvällsposten.

Västra Stambanan i Västra Götaland beskrivs som ett skrämmande exempel på hur bristen av underhåll orsakar trängsel, bristande kapacitet och punktlighet. Det kan bara avhjälpas med förebyggande investeringar på kritiska sträckor, enligt Peter Hermansson.

— Det här är ett utlopp för frustration över att regeringen inte prioriterar problemet. Det är min bedömning att de inte gör det, De borde ha sökt en dialog med oss som ändå måste hantera problemen. Det är primärt våra resenärer som drabbas, säger han.

Omkring hälften av alla förseningar beror på infrastruktur och annat som staten ansvarar för, hävdar han.

Regeringen anslår 122 miljoner kronor i sin vårändringsbudget på att förbättra infrastrukturen, däribland 56 miljoner på järnvägsunderhåll. Förslagen bygger på januariavtalet, överenskommelsen mellan regeringspartierna, Centerpartiet, och Liberalerna.

Men det räcker inte, enligt Peter Hermansson:

— Budgeten kom så nyligen att vi inte har hunnit räkna på det. Men spontant låter det som fruktansvärt lite pengar när vi pratar om infrastruktur. Jag tror inte det löser några problem över huvud taget.

Hoppas på en reaktion

Han avvaktar nu vad som händer och hoppas på en reaktion.

— Vi får se, säger han. Antingen bemöter regeringen artikeln eller tar initiativet till ett samtal. Går det obemärkt förbi får vi söka dialog med infrastrukturministern på eget bevåg.

Som det är ser Peter Hermansson ingen drastisk förändring av järnvägsnätet till det bättre:

— Underhållet har brustit under en längre tid. Att bara komma ikapp kräver mycket pengar. Utan att ha räknat på det ser jag inte att de nya pengarna löser problem.

— Att det är ett bekymmer primärt för Stockholm, Skåne och Västra Götaland beror på att det är vi som har de stora befolkningsökningarna. Vi planerar för ett ökat resande och vill satsa mycket på tåget. Men vad tänker de potentiella resenärerna om vi inte kan klara trafiken. Det ger ingen trovärdighet i den långsiktiga satsningen. Här måste staten ta sitt ansvar.

Ett exempel på vad som står på spel är att Hamburg vill ha en förbindelse till Oslo via Västsverige.

— Det är en jättestor fråga i Europa och där vi berörs väldigt mycket.

Vill ha ny strategi för underhåll

Peter Hermansson och hans kolleger föreslår en ny strategi för förebyggande underhållsarbete. De vill ha bättre trafikinformation från Trafikverket till resenärer och trafikhuvudmän. De vill se krafttag mot spårspring, som — hävdar de — motsvarade 125 dagar i förseningar under 2018. Konkret betyder det spårmiljöer som stoppar obehöriga, höjda bötesbelopp och straff, kamerabevakning och fler väktare.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth söktes under lördagen, men han hade enligt sin pressekreterare ingen möjlighet att ge någon kommentar.