Einride ska testa självkörande lastbilar på E6 – mellan Göteborg och Oslo

Inom några år kommer Göteborgsbaserade Einride att testa sina elektriska, förarlösa lastbilar på E6 mellan Göteborg och Oslo. Det är en del av ett stort europeiskt projekt där självkörande, uppkopplade ellastbilar ska köra från Rotterdam upp till Moss i Norge. Även AB Volvo är med och samordnar projektet där Volvolastbilar också fraktar gods i Göteborgs hamn.

ANNONS
usernewspaperlogoutofferarrowcommentsSökSuperlokaltclockplaytwitterfacebookinstagramNotifikationerNotifikationer avNotifikationerstampenpencilusersusers outlinedclocklockdatabasecheckbox-checkedcheckbox-uncheckedlikecheck_circleexclamation-solidgrade

Den självkörande tekniken har varit på frammarsch under den senaste femårsperioden, men har också åkt på bakslag när bilmärken haft en övertro på hur snabbt fordon skulle kunna börja köra utan mänskliga förare. I nya generationer bilar, från till exempel Volvo och Polestar, handlar det om att utrusta fordonen med sensorer och datorkraft för att gradvis kunna höja den självkörande förmågan.

Inom kommersiella fordon som godstransport med lastbilar finns en liknande utveckling. Einride, med kontor i Göteborg och Stockholm, grundades 2016 och har tagit fram en lastbil – eller podd – som är både elektrisk och helt saknar förarhytt; det autonoma fordonet övervakas av en fjärroperatör på distans som kan ta över kontrollen vid behov. Operatören kan övervaka flera fordon samtidigt.

ANNONS

Första testet på motorväg

Hittills har Einrides fordon mest används på inhägnade områden, som lager. De har också testats på kortare sträckor på allmän väg i Jönköping och i Kalifornien. Men nu kommer fordonen också att testas på motorväg – mellan Göteborg och Oslo, i ett stort projekt.

– Vi håller på att planera exakt var vi ska transportera gods men det kommer att bli längs utvalda delar av sträckan, säger Andreas Allström, ansvarig för forskningssamarbeten på Einride.

– Vi har sagt att vi ska göra det här 2025 och vi har tidigare demonstrerat att vi kan köra 85 kilometer i timmen. Sedan finns det många aspekter att ta hänsyn till på en motorväg för att fordonen ska vara säkra att framföra.

Ert fordon ser ju rätt speciellt ut och saknar mänsklig förare i fordonet. Hur kommer andra förare som kör på E6 reagera när de ser ert fordon?

– Det är en viktig aspekt vi ska titta på i det här projektet – hur omgivningen uppfattar, accepterar och hanterar ett sådant fordon. Och hur man kan kommunicera med andra förare.

Svårt när många parter ska samarbeta över landsgränser

Tanken är också att Einride ska transportera gods åt kunder på sträckan.

Testet med Einrides fordon är en del av ett större projekt som drivs av Sverige, Norge, Tyskland och Nederländerna där såväl transportmyndigheter, universitet, städer och även Volvo och holländska DAF är med. Även om Trafikverket är med som projektpartner, krävs det att Transportstyrelsen ger tillstånd för vägsträckorna där man kör ett självkörande, autonomt fordon på allmän väg.

ANNONS

Projektet som startar denna månad och pågår i 3,5 år har fått ett par hundra miljoner kronor i EU-finansiering och leds av en norsk organisation för intelligenta fordon, ITS Norway. Och det handlar inte bara om att testa självkörande teknik på motorvägar, utan även om andra typer av innovationer, till exempel hur elektriska, uppkopplade fordon kommunicerar med varandra. En sådan sak är hur tullmyndigheter ska kunna kommunicera med ett förarlöst fordon.

Mats Rosenquist, som är ansvarig för publika partnerskap hos AB Volvo, beskriver hela den transportkedja projektet ska undersöka som en komplex uppgift.

– Vi samordnar de här fallen som genomförs på fyra ställen: i Rotterdam, Hamburg, Göteborg och i Norge. Det kräver samverkan mellan vägmyndigheter och logistikoperatörer. Att köra autonomt klarar vi på egen hand, men här gäller det att samverka mellan olika parter. Vi försöker öka förståelsen av hur komplext det är och vilka de stora utmaningarna är.

Delprojekt i Göteborgs hamn

– Dels försöker vi harmonisera och förbereda en standardisering, dels ta reda på hur informationsutbytet ska gå till, när man passerar genom flera olika länder på detta sätt.

– Såväl Hamburgs hamn, Hamburgs stad och Autobahn, som äger vägnätet, är med i projektet. Det många parter, det är olika regelverk, vilket gör det komplext.

ANNONS

I Göteborg är också Lindholmen Science Park och logistik- och färjebolaget DFDS med.

Volvos eget test i projektet handlar om en Volvolastbil i Göteborgs hamn. Men här handlar det dock inte om ett självkörande fordon.

– Nej, det är en ellastbil, där vi transporterar gods till och från hamnen. Vi tittar mycket på uppkopplingen av fordonen.

ANNONS