Första bilderna på Västtrafiks nya snabbtåg

De kostar cirka 4 miljarder kronor och ska kunna köra i upp till 200 kilometer i timmen. Nu har de nya snabbtåg, som i framtiden ska trafikera Västsverige, anlänt till Bombardiers testanläggning i Tyskland.
– Förhoppningen är att de ska vara redo att möta kunderna i början av 2023, säger Jarl Samuelsson på Västtrafik.

ANNONS
|

Tågresorna ska i framtiden både bli fler och gå snabbare i Västra Götalandsregionen.

I mars 2018 vann den kanadensiska tillverkaren Bombardier upphandlingen som innebär att de ska leverera 45 nya snabbtåg av modellen Zefiro Express till regionen.

Den totala prislappen ligger på cirka 4 miljarder kronor.

— Det här är en milstolpe i vår satsning på att utveckla tågtrafiken i Västra Götalandsregionen. Med fler och längre tåg har vi stor potential att göra det ännu enklare för våra invånare att resa till jobb, skola och fritidsaktiviteter, sa regionstyrelsens ordförande, Johnny Magnusson, när upphandlingen blev offentlig.

Tågen är cirka 80 meter långa, ska kunna köra i upp mot 200 kilometer i timmen och har 270 sittplatser.

ANNONS

Under tisdagen anlände de tre första tågen till Bombardiers testanläggning i Hennigsdorf i Tyskland efter att ha tillverkats i Kina.

– Själva vagnkorgarna är byggda i Kina och de flyttas nu över till Tyskland för slutmontering. Det handlar om installationer av utrustning och interiörer, säger Jarl Samuelsson, chef för affärsenheten på Västtrafik.

Satsningen på de nya tågen är en del i Västtrafiks långsiktiga målsättning att öka antalet tågresor till 130 000 resor per dag år 2035.

Tänkta för regionaltrafik

Jarl Samuelsson berättar att de nya tågen framför allt är tänkta att användas för regionala resor. Redan idag har Västtrafik tåg som kan köra i upp till 200 kilometer i timmen, modellen Regina, som bland annat används mellan Göteborg och Trollhättan.

– Vi kommer även kunna använda de nya tågen i pendeltrafik, men det är inte där vi framför allt har tänkt att ha dem, men för oss har det varit viktigt att vi kan använda dem där vi behöver dem, säger Jarl Samuelsson.

Jarl Samuelsson, chef för affärsenheten på Västtrafik.
Jarl Samuelsson, chef för affärsenheten på Västtrafik. Bild: Fotograf Thomas Harrysson AB

Utöver snabbheten menar han att tågen kommer att erbjuda resenärerna en helt annan service, genom till exempel större och mer flexibla ytor för rullstolar, rullatorer, barnvagnar och cyklar och vara utrustade med wifi och informationssystem.

Tågen kommer enligt Jarl Samuelsson också vara driftsäkrare.

ANNONS

– I ett tåg finns det ju olika system, och i de här tågen kommer alla kritiska system vara dubbla. Om ett system går ner så kan man fortsätta köra tåget. Det har varit ett krav från vår sida att fordonen inte ska bli ståendes ute på linjerna.

En del av tågbanorna i regionen är ju inte lika moderna som de här tågen. Kommer de kunna köra i 200 kilometer i timmen överallt?

– Nej, inte längs de äldre banorna, men de kommer att kunna göra det längs till exempel Västra stambanan, Västkustbanan och Norge-Vänerbanan upp mot Trollhättan, säger Jarl Samuelsson.

Tanken var från början att de nya tågen skulle kunna vara klara för trafik år 2021. På grund av coronapandemin är det enligt Samuelsson troligare att premiärturen skjuts upp till början 2023.

– Det har blivit förseningar på grund av coronan. Det är ett omfattande testprogram som ska genomföras i Tyskland nu. Vi har väldigt noga kvalitetssäkrat tågen och det ska nu verifieras. Sedan ska vi också testa dem här i Sverige. Tågen ska bland annat vinterköras uppe i Norrland så att de klarar av vårt tuffa nordiska klimat som vi har köpt dem för, säger Jarl Samuelsson.

ANNONS
ANNONS