Jonas har byggt om en Saab 900 till en elbil – tog över två år

Jonas Wallerström har med hjälp av komponenter från en Nissan Leaf byggt om en Saab 900 till en elbil. Projektet började för två och ett halvt år sedan och har tagit oräkneliga timmar.
– Saab valde jag med hjärtat, Nissan med hjärnan, säger han själv om bygget.

ANNONS
|

För ungefär tre år sedan fick Jonas Wallerström en rostig gammal Saab 900, årsmodell ’93, av sin kollegas föräldrar. Som gammal Saab-älskare var det självklart att ta emot den men det fanns ett problem.

– Jag undrade vad jag skulle göra med den då den hade stått länge och motorn var trasig. Men jag hade länge velat bygga en elbil så det fick det bli.

Jonas var inte ensam på resan. Han, som han själv säger, lurade med sig en kompis att göra samma resa.

– Det har varit ett enormt projekt som inneburit svetsning, lödning och programmering bland annat. Det har varit viktigt att ha det sociala och kunna bolla med någon under projektet, jag hade nog inte gått i mål annars, säger han.

ANNONS

Jonas Wallerström bor utanför Jönköping och jobbar på Husqvarna, han är utbildad fordonsingenjör och har haft ett stort bilintresse sedan han var liten. Saab har alltid varit favoriten bland alla bilmärken.

– Det roliga är att mina föräldrar inte har något intresse för bilar, intresset har kommit av sig självt. Sedan har jag alltid haft ett läshuvud och har haft lätt att lära mig, även om projektet nu inte har varit så teoretiskt, säger han.

Reservdelar från Nissan Leaf

Man får dock säga att ombyggnationen av den nya elbilen, som när den är fulladdad har en beräknad räckvidd på 25 mil, både varit praktisk och teoretisk. Åtskilliga timmar har inte bara lagts på att dra sladdar och skruva utan även på att läsa på och efterforska framför datorn.

– Det har varit mycket tid på internet. Jag har läst på om elscheman och sökt upp Nissans olika handböcker för hur man ska koppla allt och vad som passar var. Jag har även gått med i och läst på olika forum, det är socialt och roligt och har gett mycket. Ingen sitter och trycker på kunskap utan folk ger och tar, säger Jonas Wallerström.

Nissan ja, som en av de första stora elbilarna var valet självklart för Jonas. Komponenterna som skulle köpas in och kombinera med den gamla Saab-karossen skulle vara från Nissan Leaf.

ANNONS

– Delarna är både vanliga och tillgängliga. Det fanns gott om delar att få tag på så det blev inte så dyrt. Till exempel är drivlinan billig. Det enda som är riktigt dyrt är batterierna, de är eftertraktade nu då de går att använda till annat, säger han.

Har fått spridning på sociala medier

Jonas har dokumenterat hela sin resa på sociala medier, bland annat genom Instagram-kontot @allahansbilar. Där och på Facebook har han fått många kommentarer som uttryckt hyllningar och beundran. Inte minst har han fått stor uppmärksamhet efter sitt inlägg i gruppen ”Återbruka mera” där han har fått över 8 500 reaktioner och fler än 100 delningar.

– Det är lite chockerande med spridningen som blivit av det här men det är det största återbruksprojektet jag någonsin tagit mig an. Jag bygger ju om en gammal kaross med skrotade delar och komponenter, säger Jonas Wallerström.

Men det är inte bara återbrukare som fascinerats av bygget. Människor med olika särintressen har hört av sig med goda ord.

– Människor är fascinerade av olika anledningar, någon är intresserad av att bygga bilar, någon gillar gamla bilar och en annan gillar färgvalet. Jag är tacksam för uppmärksamheten!

Många av bilens delar har Jonas hittat på skrotar och det allra mesta i bilen är begagnat. Merparten av delarna har han hittat i Norden i allmänhet och i Norge i synnerhet.

ANNONS

– Norge är stora på elbilar så det finns många reservdelar där. Batteriet har jag dock köpt från Sverige då det kan vara lurigt att frakta och ta över landsgränser, säger han.

Fick hjälp av Bosse Bildoktorn

Att själv kunna bygga om och modifiera en bil, och få den registrerad, är en lyx vi har i Sverige. I många länder i Europa finns inte den möjligheten.

– Många från andra europeiska länder som jag pratat med online har sagt att de är avundsjuka på att vi får bygga om och modifiera – och sedan registrera – bilar i Sverige.

Sveriges fordonsbyggares riksorganisation (SFRO) grundades 1982. De har som uppdrag att hjälpa personer att bygga egna fordon och besiktiga dessa. Jonas Wallerströms kontakt på SFRO var ingen mindre än Bosse ”Bildoktorn” Andersson. Den Bosse Bildoktorn.

– Ja han var min besiktningsman från SFRO. Det var han som gick igenom deras frågelista med mig och kollade så att allt såg bra ut. Det är även SFRO som ger ut intyg och godkänner ombyggda bilar, säger Jonas Wallerström.

Var du nervös inför besiktningen?

– Ja, lite nervöst är det ju alltid, man undrar om man verkligen har koll på allt, men det gick väldigt bra! Jag fick bara positiva kommentarer och besiktningsmännen var nästan chockade över bilen och ville ta bilder, säger Jonas.

ANNONS

Det är inte första gången som han får ut sitt intresse och sin kunskap i ett bilbygge, men det är första gången han modifierar om en ”vanlig” bil till en elbil.

– Det är mitt största projekt, överlägset. Men nu hade jag goda möjligheter att bygga utifrån var jag är i livet och det har varit jätteroligt! Det är dessutom roligt att prata om. Jag pratar hellre om mitt bygge än om mig själv, säger han.

Om han är klar nu efter att ha lagt över två år på ett och samma bygge? Det verkar inte så.

– Jag har många idéer!

ANNONS