Karta: Här går flest båtar på grund på Västkusten

I Bohuslän finns det några kända områden för Sjöräddningssällskapet, där båtar ofta går på grund. Utanför Slussen, runt Hasselön och i Ljungskileviken finns några av dem. Här är kartan som visar var västkustens farligaste grund ligger.

ANNONS
|

Av sjöräddningssällskapets alla utryckningar är det inte en stor procent som består av att någon kört på grund. Majoriteten av gångerna är det båtproblem som gör att Anders Linreus eller någon av hans medarbetare behöver ta sig ut för att hjälpa till.

Men det händer ett antal gånger varje år, även för de som åkt båt mycket i sina dar.

– Det händer faktiskt folk som sedan innan känner till vattnet väl. Man slappnar av lite när man är ute och råkar köra fast. Det är vanligt att man tappar fokus, säger Anders Linreus.

Karta: Här finns de farligaste grunden

Länsförsäkringar har i samarbete med Sjöräddningssällskapet identifierat de 60 mest olycksdrabbade grunden på västkusten, från Göteborg upp till den norska gränsen. På sajten "Grundkollen" kan man se hela kartan.

ANNONS

Fokuserar man på Uddevalla med omnejd så sticker ett antal grund ut, däribland två i Ljungskileviken och två vid Hasselöarna, Lilla och Stora Hasselön.

Tre hektiska månader

Redan runt Valborg är det många som börjar att göra i ordning sina båtar för sjösättning. Allt för att få ut så mycket tid av säsongen som möjligt. Fram till midsommar är det ganska lugnt, sedan får Sjöräddningssällskapet mer att göra.

– Den mest hektiska tiden för oss är juni, juli och augusti. Månaderna runt omkring den perioden passar vi på att träna och göra övningar. Vi kan inte boka in något sånt under den perioden. Det finns oftast inte tid, säger Anders Linreus.

Anders Linreus är stationsansvarig för Sjöräddningen i Uddevalla.
Anders Linreus är stationsansvarig för Sjöräddningen i Uddevalla. Bild: Privat

Det finns risker med att en båt går på grund. Dels kan båten skadas, men framför allt finns det risk för att personerna i båten skadar sig ordentligt.

– Vårt primära uppdrag inom sjöräddningen är att rädda liv. När en båt har gått på grund gör vi en säkerhetsbesiktning. Det är inte säkert att vi kommer flytta på båten.

Anledningen, säger Anders Linrues, är att båten kanske står säkrare på grund än om man hade flyttat på den och riskerar att bland annat få in vatten.

Tips för att undvika att gå på grund

För att undvika att köra båten på allt för grunt vatten är det viktigt att man har ett sjökort eller plotter. Det är hjälpmedel för att se hur djupt vattnet är. Anders Linreus beskriver det som ”båtens GPS”, för vart man kan köra säkrast.

ANNONS

– Bara för det är mycket vatten betyder det inte att det är djupt. Man behöver hålla koll. Ekolod kan hjälpa, men står man på ett ställe där det är 25 meters djup och sedan kör 100 meter framåt. Då kan det helt plötsligt vara fem meter, eller kanske ännu mindre.

Anders Linreus säger att det aldrig är fel att lära sig om grunderna och förstå hur man läser av plottern på rätt sätt.

– Baskunskaper tycker jag man ska ha när man kör ute på vattnet. Det är en stor investering att skaffa en båt. Köper man en bil för en halv miljon är man försiktig när man kör med den. Köper man då en båt för kanske en miljon kronor bör man kunna vara lika försiktig när man kör den.

LÄS MER:Här vårstädas det till havs – inför båtsäsongen på Västkusten

ANNONS