Lastbilsköerna vid Svinesund blir riksdagsfråga

De långa lastbilsköerna och väntetiderna på svenska sidan av EU-gränsen i Svinesund, blir nu en riksdagsfråga som ställs av liberalerna.
– Det är orimligt att bilar ska behöva stå i timmar där och vänta på tull, säger riksdagsledamoten Cecilia Rönn (L).

ANNONS
|

Tidningen har i en serie artiklar rapporterat om krisen vid tullstationen, där både tulltjänstemännen, lastbilschaufförerna och åkeriägare beskriver situationen som ohållbar.

– De förlorar pengar och körtid och vi hinner inte med kontrollerna, har huvudskyddsombudet vid svenska tullen i Svinesund, Eva Hammar, tidigare konstaterat.

Cecilia Rönn (L) sitter i svenska riksdagens skatteutskott, har en stol i Tullverkets insynsråd och har av både åkerier, lokala tulltjänstemän och Svinesundskommittén gjorts uppmärksam på det växande trängselproblemet vid tullen på svenska sidan.

I veckan besökte hon de båda tullstationerna tillsammans med riksdagskollegor och lokala L-politiker och konstaterade att något måste göras på svenska tullstationen.

ANNONS

– Ja, jag har för avsikt att lyfta frågan om hur man ska kunna förbättra situationen vid den här gränspassagen. Tullen i Svinesund är viktig för svensk export och import och det har ju visat sig att man på norska sidan, Tolletaten, har en organisation som inte förorsakar lika långa köer, säger Cecilia Rönn.

Cecilia Nilsson är vd för Svinesundskommittén, som är en gränsregional samarbetsorganisation med ledamöter från 22 svenska och norska kommuner, samt Västra Götalandsregionen och motsvarigheten på norska sidan.

De jobbar bland annat med att få bort gränshinder och skapa möjligheter för affärer, jobb och ännu mera utbyte mellan länderna. Problem med långa tidsödande köer vid tullstationen på svenska sidan betraktas som ett handelshinder.

Problemet med den ökande lastbilstrafiken har pågått i en följd av år. I dag kan lastbilar och personbilar bli stående i timmar i kö, innan de får passera den svenska tullstationen in i Sverige. Att Norge inte är med i EU har beskrivits av tullpersonal som en komplicerande faktor när godset ska deklareras.

Henrik Sjökvist, tillförordnad biträdande chef på Tullverkets kontrollavdelning, har sagt till tidningen att det finns planer på att bygga om och till tullstationen. Men han har också sagt att man troligen tidigast 2025 kommer att kunna erbjuda någon form av automatiserad gränspassage.

ANNONS

En sådan skulle kunna lätta på köerna, som ibland sträcker sig flera kilometer längs hela Svinesundsbron.

En del av besöket ägde rum på Tolletaten, norska tullen som granskar lastbilstrafiken på väg in i Norge.

– Ja, på sätt och vis fick vi svaret där på varför vi har extrem köbildning på svenska sidan. Norge har mer tullpersonal, större ytor att ställa upp lastbilarna på och nio så kallade kontrolluckor där man tar in bilar för kontroll. Det är fler än på svenska sidan.

– Dessutom har Norge kommit längre med digital hantering av den pappersexercis som annars krävs när varorna ska passera en EU-gräns.

Cecilia Rönn konstaterar att den norska tullen jobbar på ett annat sätt än vad som är praxis i Sverige.

– Det borde vara prioriterat att den svenska tullorganisationen ser över jobbet och resurserna här uppe omedelbart.

Under besöket på norska sidan berättade sektionscheferna Ann-Kristin Signeböen och Morten Walderström att en långtradare som passerar i genomsnitt stannar 10 minuter för tullklarering, innan resan kan fortsätta.

– Här passerar 1 300 fordon per dag och att vi har digitaliserade handlingar för gods som ska passera underlättar vårt jobb mycket, säger Ann-Kristin Signeböen.

Den norska sidan gör mellan 700 och 800 tillslag mot smuggelgods i bilarna per år.

ANNONS

– Det största var en bil som hade 700 kilo hasch ombord, minns Morten Walderström.

Truppen som besökte Svinesundstullen bestod av Maria Andersson (L), Cecilia Nilsson, vd Svinesundskommittén, Cecilia Rönn (L), Ann-Louise Ejderlind (L), Elin Nilsson (L), Camilla Mårtenson (L) och Glenn Jahnsson (L).

LÄS MER:Efter larmet om långa köer vid gränsen – nu agerar Tullverket

LÄS MER:Utländska lastbilar dåligt rustade för mars-snön

LÄS MER:Nästan hälften av lastbilarna fick körförbud

ANNONS