Även om nyförsäljningen av tvåtaktsmotorer med förgasare är förbjuden sedan 2007 finns det många kvar på landets fritidsbåtar. Nästan var fjärde båtmotor är en tvåtaktsmotor med förgasare, skriver Havs- och vattenmyndigheten (Hav) i ett pressmeddelande tillsammans med ett par andra myndigheter.
Den gamla tekniken gör att upp till 30 procent av bensinen går rakt igenom motorn utan att förbrännas för att sen släppas rakt ut i vattnet. Det innebär att cirka 2 000 ton bensin släpps rakt ut i våra hav och insjöar varje år.
Bensin innehåller en rad farliga ämnen som exempelvis de giftiga kolvätena – PAH:erna. Ämnena som är skadliga för vattenlevande organismer sprids uppåt i näringskedjan.
– Effekterna av dessa är nedsatt reproduktion och tillväxt, genetisk påverkan, cancer och försämrad motståndskraft hos fiskar, fåglar och människor, säger Josephine Rubia, utredare på Hav, i pressmeddelandet.
Målet med kampanjen är att fler ska lämna in sina tvåtaktsmotorer med förgasare för skrotning, eller skrota och byta dem mot mindre skadliga motoralternativ, till exempel eldrift.
Båtretur tar emot tvåtaktsmotorer kostnadsfritt under 2023.
– Byt helst till en elmotor, en fyrtaktare eller en modern tvåtaktare om du vill ha en ny motor. De har lägre bränsleförbrukning, renare avgaser och en lägre bullernivå än tvåtaktarna med förgasare, säger Lina Petersson, sakkunnig båtmiljöfrågor på Transportstyrelsen, i pressmeddelandet.
I kampanjen, som presenterades på Båtmässan i Stockholm i går (16 mars,) deltar Hav, Länsstyrelsen i Stockholm, Transportstyrelsen, Båtretur (Båtskroten, Stena Recycling och Sweboat), Skärgårdsstiftelsen, Siko och One water.