Västtrafik stänger sina butiker – alla utom en försvinner

I Västtrafiks fysiska butiker har resenärer kunnat köpa biljetter, ställa frågor och få tips om olika rutter. Nu ska nästan alla stängas – bara en blir kvar.
– Det handlar om att vi har sett en förändring i våra kunders beteenden, säger Karin Wadmark, försäljningschef på Västtrafik.

ANNONS
usernewspaperlogoutofferarrowcommentsSökSuperlokaltclockplaytwitterfacebookinstagramNotifikationerNotifikationer avNotifikationerstampenpencilusersusers outlinedclocklockdatabasecheckbox-checkedcheckbox-uncheckedlikecheck_circleexclamation-solidgrade

Västtrafiks butiker har i många år varit en daglig, välbekant syn för många resenärer och pendlare runtom i Västra Götaland.

Men inte länge till.

Nio av de totalt tio butikerna i regionen ska stänga permanent. Det meddelar nu Västtrafik. Orsaken är att resenärer alltmer sällan vänder sig till de fysiska butikerna.

– Vi har ju sett under en tid att våra kunder väljer att vända sig till oss i andra kanaler. Och vi ser att vi måste anpassa oss efter kundernas förväntningar, säger Karin Wadmark.

”Accelererade under pandemin”

90 procent av alla biljetter köps numera i appen Västtrafik To Go. Även om tendensen inte är ny i sig, har läget förändrats ytterligare under de senaste åren, menar Wadmark.

ANNONS

– Det har gått ganska fort, och accelererade under pandemin. Då ville vi vänta och se om beteendet skulle gå tillbaka när resandet kom igång igen. Nu ser vi inte att det gör det, utan beteendet kvarstår.

Hur många besökare har de fysiska butiker som finns?

– Det är lite olika, men de flesta har legat under 20 kunder per timme. Och då sitter det oftast två personer där och jobbar, bland annat av arbetsmiljöskäl.

Var ska de resenärer, inte minst äldre människor, som tidigare klarat sig utan en app vända sig?

– De allra flesta äldre har ju seniorbiljetter som de kan resa på, och sen kan man komplettera med kontoladdningar. Det går att göra hos våra ombud. Och de som har frågor får gärna vända sig till oss genom att ringa till vår kundservice.

Västtrafiks ombud för biljettförsäljning – bland annat Pressbyråer samt Ica- och 7 eleven-butiker, påverkas inte av beslutet. Totalt 240 sådana ombud finns i regionen.

Oklart hur butiksanställda påverkas

Beslutet påverkar inte personal som är direkt anställda av Västtrafik. Företagets kundservice är nämligen upphandlad av tjänsteföretaget ISS.

– Och de som arbetar i butikerna är anställda av ISS. Därför kan inte vi säga något om hur de medarbetarna påverkas, säger Karin Wadmark.

ANNONS

Den enda platsen som fortfarande kommer att husera en fysisk Västtrafik-butik är Nils Ericsonterminalen i Göteborg. Att just den butiken blir kvar beror på att terminalen är kollektivtrafikens största knutpunkt i Västra Götaland. Butiken har dessutom fortfarande många besökare.

Resten av butikerna i regionen kommer att bomma igen stegvis, med start i mars nästa år. Ett år senare, 1 mars 2024, ska alla nio vara stängda.

– De resurserna som vi lägger där nu, kan användas bättre så att de kommer fler till godo. Väldigt många människor har ju dessutom inte haft särskilt nära till någon av de här tio butikerna, säger Karin Wadmark.

Här ligger butikerna – och då stänger de

  • I Göteborg stänger butiken vid Korsvägen och butiken i Gamlestaden den 1 mars 2023.
  • Skövde och Uddevalla är näst på tur, då de båda orternas butiker stänger 1 september 2023.
  • Angered, Frölunda, och Drottningtorget i Göteborg blir av med sina butiker 1 mars 2024. Samma dag stänger även Borås och Trollhättans butiker.
ANNONS