Klart med försäljning av Säve, men vad som ska hända med den gamla flygplatsen är fortfarande höljt i dunkel.
Klart med försäljning av Säve, men vad som ska hända med den gamla flygplatsen är fortfarande höljt i dunkel.

Klart med försäljning av mark vid Säve

Göteborg säljer sin mark vid Säve flygplats till Swedavia – som nu får klartecken att sälja vidare till Serneke Group. Det beslutades i fastighetsnämnden i går. Exakt vad som ska hända med den gamla flygplatsen är dock fortfarande höljt i dunkel.

ANNONS
|

Affären handlar om 13 hektar mark kring den gamla flygplatsen, som totalt är 170 hektar stor. Den statliga flygplatsoperatören Swedavia äger redan all den övriga marken sedan en lång tid tillbaka – men för att, enligt plan, kunna sälja vidare hela flygplatsen har de också behövt de där 13 hektaren från kommunen.

– Det har varit en förutsättning för att affären med Serneke ska kunna gå igenom, förklarar Charlotte Ljunggren, flygplatschef för Landvetter flygplats, som skött förhandlingarna med kommunen.

I överenskommelsen mellan Swedavia och Göteborgs stad garanteras att den så kallade 112-verksamheten – polis, ambulans och sjöräddning med helikopter – ska vara kvar på Säve under en 15-årsperiod från att avtalet skrivs under. Marken ska också kunna användas av mindre flyg under en period på minst fem år.

ANNONS

– Sedan är det upp till den nye ägaren att avgöra vilken verksamhet han vill ha där, säger Charlotte Ljunggren.

Det är just den punkten som varit själva knäckfrågan i diskussionerna kring Säve flygplats. Såväl majoriteten som Moderaterna och Liberalerna har månat om att Säve ska fortsätta vara just en flygplats.

– Det är viktigt för hela regionen att vi säkerställer att framför allt 112-flyget får vara kvar på Säve i minst 15 år. Det har vi gjort genom att dra nytta av förhandlingsläget, säger Jahja Zeqiraj (S), ordförande i fastighetsnämnden.

Han får medhåll av Moderaternas Hampus Magnusson, andre vice ordförande i fastighetsnämnden.

– Det viktiga för oss har varit att bevara flygtrafiken. Genom planmonopolet har kommunen bestämt att marken enbart får användas som flygplats och det har vi och Liberalerna också lagt in ett särskilt yttrande om. Säve flygplats är ju också utsedd till riksintresse och det kan bara regeringen ändra på – inte köparen, förklarar han.

Vad som ska hända med flygplatsen som helhet är det dock ingen som vet ännu.

– Nej, och det har inte heller varit kommunens sak att utreda, säger Jahja Zeqiraj.

Swedavia får nu köpa kommunens 13 hektar för 18 miljoner kronor. Vad Serneke Group sedan ska betala för alla 170 hektaren vill Swedavia dock inte svara på.

ANNONS

– Det är ett marknadsmässigt pris, som jag inte kan kommunicera, säger Charlotte Ljunggren.

Serneke Group vill i nuläget inte kommentera affären alls.

I november 2014 upptäcktes att det fanns problem med bärigheten i marken på vissa delar av bansystemet på Göteborg City Airport, som Säve flygplats då hette. Det ledde till att den tyngre trafiken, som till exempel Ryan Airs flygningar, flyttades till Landvetter i stället.

I januari förra året kom därefter nyheten att statliga bolaget Swedavia, som driver flera flygplatser runt om i landet, beslutat att lägga ner verksamheten på Säve flygplats.

Orsaken till nedläggningen uppgavs vara att det skulle kosta för mycket att rusta upp marken på flygplatsen. Enligt Swedavia behövdes investeringar på omkring 250 miljoner kronor – pengar de inte var beredda att lägga ner.

I augusti 2015 stod det klart att Swedavia tecknat ett så kallat intentionsavtal om att sälja Säve flygplats till byggföretaget Serneke Group.

I går beslutade fastighetsnämnden att Swedavia, genom ett dotterbolag, får köpa kommunens 13 hektar mark vid flygplatsen för 18 miljoner kronor.

ANNONS