Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Eva Nilsson på E.K. Logisk handel är den som ska ansvara för praktikanterna. (Arkivbild)

Praktik ska leda fram till företagande

Lära sig företagande på praktiskt sätt. Det är en del i ett nytt projekt som får stöd av Leader Södra Bohuslän.

ASF Potatisgården som det heter, får om Jordbruksverket säger ja, drygt 400 000 kronor i stöd. Att det heter Potatisgården är inte så konstigt.
– Vi har haft marknader med kulturinslag på Potatisgården, på Trädgårdsgatan. Där har små producenter och hantverkare kunnat visa upp och sälja sina produkter. Nu har vi byggt ut den plattformen genom att plocka in utlandsfödda som är intresserade av att starta företag, säger projektledaren Eiwor Backelund Jacobsson, Studieförbundet vuxenskolan. 
Projektet samarbetar med Vuxenutbildningen som planerar att lägga in kurser i bland annat företagande och livsmedelskunskap i SFI-utbildningen. Sedan är tanken att de utlandsfödda ska göra praktik på E.K.Logisk Handel. Då ingår även studiebesök, försäljning – och produktutveckling.
– Där ska de lära sig mer om företagande genom praktiskt arbete och få hjälp med att utveckla sina idéer. Man kanske vill testa intresset för sin produkt innan man går vidare.
Och det kan man göra på den marknad som ska hållas en gång i månaden under hösten. Eller så finns möjligheten att testa intresset för sin produkt i butiken.
– Vi hade möte i går och just nu är det ett tiotal personer som är intresserade och lika många redan etablerade företag. De här personerna får ett företagarnätverk att kliva in i som de ska samarbeta med och lära av.
Projektet är en förstudie som ska undersöka och praktiskt prova en modell för arbetsintegrerande socialt företag, ASF, som riktar sig främst mot kvinnor.
Inspirationen kommer dels från Yallatrappan i Rosengård i Malmö, dels från Falbygdens Mat och kultur. Yallatrappan är ett kvinnokooperativ som funnits i tio år och som har vuxit till en stor verksamhet. Här i Uddevalla ska mötesplatserna Dalaberg och Tureborg vara delaktiga på olika sätt.
Deltagarna ska tillsammans bland annat planera, ta fram strategier för marknadsföring och bygga en hemsida. Lära genom att göra, med andra ord.