Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Under gårdagen inspekterade personal från Trafikverket bergraset vid Rödberget söder om Munkedalsbron. Trafikverkets bergtekniker Urban Åkeson var på plats när olyckan skedde. – Att det kunde falla ner sten i samband med sprängningen fanns med i beräkningen, men att det kom så sent som femton minuter efteråt är väldigt ovanligt, säger han och medger att han blev lite skakig.

Denna artikel ingår för dig som är kund.

"Sådant här händer inte"

Dagen efter raset på E6 är Trafikverket fortfarande förundrade över det som har hänt. Nu vidtas extra åtgärder inför kommande sprängningar.

– Det är otroligt. I normalfallet händer inte det här, säger Anders Mikaelsson, enhetschef på Trafikverket, när han inspekterar raset.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

Tillsammans med geologer är verkets ansvariga chefer på plats för att studera vad som har hänt och för att få en teknisk bedömning. Vibrationen från sprängsalvan satte berget på glid på grund av de många skiktningarna som har blottats efter tidigare sprängningar.

På bergssidan syns det tydligt hur massorna har glidit längst sprickplanet. På vägbanan nedanför har jättelika klippblock forcerat mitträcket. De containrar som krossades av bergsmassorna hade transporterats bort.

– Jag är ofantligt nöjd att det inte hände något mer, säger Anders Mikaelsson.

Felberäkningar

I gårdagens Bohusläningen erkände Trafikverkets projektledare Sven-Ove Timmersjö att missbedömningar har skett vid bygget av vägen. Bergsväggen borde ha sprängts ytterligare och fler skiktningar i berget skulle ha bultats.

Ras skulle alltså kunna ha motverkats med flackare sluttning av berget och allt tyder på att mer hade kunnat göras i första skedet.

– Man borde ha gjort fler provtagningar på berget för att se hur sprickorna låg, säger Urban Åkeson, bergtekniker Trafikverket.

Bergmassorna som rasade ner på vägen efter sprängningarna var däremot svåra att förutse, menar Anders Mikaelsson, enhetschef Trafikverket. Om berget släpper sker det normalt vid sprängningstillfället och inte femton minuter senare.

– Efter varje sprängning gör man en besiktning och när det inte syntes något släppte man på trafiken. Det såg okej ut. Tyvärr han man inte stoppa alla.

Åtgärdas

Nu kommer extra säkerhetsåtgärder att tas. Området kring raset ska inhägnas för att obehöriga inte ska beträda marken eftersom rasrisken fortfarande är stor.

– Vi riktar vi in oss på säkerhet för de som jobbar här och trafikanterna.

Till och med första november kommer E6:an stängas av helt mellan Saltkällans trafikplats och Munkedalsmotet. Trafiken leds då om på gamla E6:an.

Arbetet med att säkra berget kommer pågå alla dagar i veckan och vid varje sprängning kommer extra återgärder att tas.

– Under tio minuter då de spränger stänger vi även av omledningsvägen för säkerhets skull, om sten flyger iväg långt.

Enligt planerna kommer alltså norrgående körfält öppnas för båda riktningarna i början av november.