Bra träning för en Skottlandssegling, menar Andeas och Ewa Samuelsson, som ställer upp i Bohusracet med sin nya Hp 1030. Önskeförhållande är lagom vind, ingen sjögång, och inte för mycket kryss. Målsättningen är att försvara en fjärdeplats totalt och förbättra.
Bra träning för en Skottlandssegling, menar Andeas och Ewa Samuelsson, som ställer upp i Bohusracet med sin nya Hp 1030. Önskeförhållande är lagom vind, ingen sjögång, och inte för mycket kryss. Målsättningen är att försvara en fjärdeplats totalt och förbättra.

Bohusracet störst i Europa

Bohusracet, som startar idag, har placerat Uddevalla på Europas seglarkarta. 164 båtar ger sig iväg på en bana som sträcker sig efter hela bohuskusten.

ANNONS
|

När Bohusracet startade lite försiktigt 1994 kom en handfull deltagare. Så höll det på i många år innan racet, för några år sedan, kände av den bekanta ketchup-effekten och alla skulle vara med. Från att några tappra entusiaster tagit sig runt på banan, fått pannkakor och ärtsoppa vid mål i Bohus-Malmön, har nu gränsen satts vid 200 deltagare. Bohusracet har därmed vuxit till Europas största distanssegling för tvåmansbesättningar. Från Uddevalla går banan söderut med rundning av Hätteberget norr om Marstrand. Därefter läggs kursen norröver mot den norska gränspricken Tresteinerne innan mållinjen passeras i Smögen efter 172 distansminuters segling på 27 -28 timmar. För att förhindra långa slag ut till havs finns way-points utlagda i Fjällbacka, Grebbestad och Strömstad.

ANNONS

-Ja, vem kunde räkna med den här utvecklingen, säger Pär Bäck i SS Viken-Ägir, som tillsammans med pappa Leif hållit i trådarna ända sen start.

-Båtarna har blivit större, det är svårare att få ihop 7-8 personer till en besättning och dagens båtar kan utan större problem seglas av en mindre besättning, filosoferar Pär på frågan om varför Bohusracet blivit så populärt.

Ewa och Andreas Samuelsson, Uddevalla, seglar Bohusracet för tredje gången. Den nya båten, en HP 1030, skulle varit klar till förra årets race, men så blev det inte. Paret har en fjärdeplats totalt att försvara från tidigare seglingar och hoppas mycket på årets tävling. De startgrupp 4 är utan tvivel är ett riktigt getingbo med idel duktiga seglare på startlinjen.

-Får jag råda över vindarna så skall det inte blåsa mer än 4 m/sek. Vår båt är en riktig blekeskenare och går som tåget i lätt vind, säger Andreas.

Maten är lagad och taktiken är klar.

-Vi skall ta det lugnt, säger Ewa. Det är en lång segling och man behöver inte hetsa upp sig i början. Avsnittet från Tresteinerne mot målet i Smögen kan bli avgörande, tippar hon. Många är trötta och om har det varit mycket kryss blir det en jobbig avslutning.

ANNONS

-Bohusracet vinner man genom att hålla sig alert under hela racet, säger Andreas.

Träning för en Skottlands-segling är en anledning till att paret Samuelsson seglar Bohusracet.

Första start är 11.00 vid Rödön och sedan är det nya starter varje timme, förutom 1300.

Den bildmässiga önskedrömmen med en gemensam start för alla båtar infrias inte i år heller.

-Det lär vi nog få vänta på , skrattar Pär Bäck.

ANNONS