Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Sotenäs MK:s Lennart Eriksson med kartläsaren Tomas Sjöberg. Duon ser fram emot det stora rally-äventyret i Örebro. Bild: Pierre Skytt

Duo från Kungshamn kör Midnattssolsrallyt i Örebro

När världens största rally för klassiska rallybilar arrangeras kommer Sotenäs MK:s Lennart Eriksson till start tillsammans med kartläsaren Tomas Sjöberg.

Midnattssolsrallyt är ett anrikt evenemang som lockar 202 deltagare från fem kontinenter i årets upplaga som har start och målplats i Örebro.

Årets tävling är en hyllning till den levande legenden Stig Blomquist som är en av våra världsmästare (1984). Stig kommer givetvis till start i en Porsche 911 och skall också visa vem som har hemmaplan.

Lennart Eriksson kör sin Opel Ascona B som varit i hans ägo sedan 1986. Då han köpte den av svenska mästaren Mats Johnsson från Värmland. Bilen har varit en träningsbil åt Opel Team Sweden och har rattats av Falköpings Fagerlind, Östgöten Björn ”Nalle” Johansson och nämnda Mats Johnsson.

Kostsam tävling

Lennart Eriksson har kört Midnattssolsrallyt 2009-10 och -18 och startar rallyt för fjärde gången.

Lennart som har tävlat mycket både i Danmark och Sverige är inte helt avvisande till att ta upp det danska spåret igen, då han anser att Midnattssolsrallyt blivit för kostsamt.

– Största delen är ju självfinansierat, så det här är nog sista starten i det här rallyt i alla fall, menar Lennart.

Kartläsaren Tomas Sjöberg, som annars rattar själv i rally, har åkt med Lennart under alla fyra starter i Midnattssolsrallyt och ser fram emot äventyret. Man har investerat i ny motor till i år som skall palla med den 20 specialsträckor långa rallyt.

– Motorbyggaren sa att man ska nog byta ut och renovera efter 3–4 år, men vi körde med samma i 34 år, säger Lennart med ett skratt.

Goda förutsättningar

Med 35 år som blåljuschaufför inom ambulansen har Lennart goda förutsättningar att köra fort, men någon seger har han inte räknat med.

– Nej, jag blir hellre 9:a än 5:a och kommer hem med hel bil, avslutar Lennart som förbereder sig inför starten.

På onsdagskvällen körde man den första specialsträckan vid skidbacken i Örebro innan man drar ut på en tre dagar och 90 mil lång vända kring Örebro.