IFK Göteborgs plan tvingades nödlanda på väg till Spanien

IFK Göteborg är på väg till läger i Torrevieja men fick inte den start de velat. Flyget till Spanien tvingades nödlanda – på grund av Blåvitts packning.
– Jag har inte varit med om något liknande, säger Hannes Stiller, team manager i IFK Göteborg.

ANNONS
usernewspaperlogoutofferarrowcommentsSökSuperlokaltclockplaytwitterfacebookinstagramNotifikationerNotifikationer avNotifikationerstampenpencilusersusers outlinedclocklockdatabasecheckbox-checkedcheckbox-uncheckedlikecheck_circleexclamation-solidgrade

Under torsdagsförmiddagen lämnade IFK Göteborg Landvetter för att flyga mot Spanien och träningslägret i Torrevieja, där Blåvitt ska tillbringa de kommande tio dagarna.

Men flyget hann knappt sätta av mot den spanska solen innan det uppstod en minst sagt udda situation.

När planet kommit en bit på väg meddelade flygkaptenen i högtalarsystemet att en oplanerad landning var tvungen att göras i Köpenhamn, det här på grund av IFK Göteborgs packning. Blåvitt hade tagit med sig ett helt gäng fotbollar som man ska använda på träningslägret. Problemet? Att bollarna, när planet var i luften, skulle riskera att explodera av för högt tryck.

ANNONS

En risksituation som flygpersonalen var tvungen att avstyra.

– Det har uppstått en udda situation. Det har kommit till vår kännedom att vi har ett 30-tal uppumpade bollar ombord. På grund av risken att de kan explodera behöver vi mellanlanda i Köpenhamn, säger flygkaptenen.

Han fortsätter:

– Väl på marken ska luften släppas ur bollarna, Vi beräknar att det tar cirka 30 minuter. Vi ber om ursäkt för det inträffade.

Tvära kast – bollarna fick följa med

Från IFK Göteborgs håll var det förvånade miner.

– Tydligen har de fått någon information från markpersonal på Landvetter om bollarna. Jag har koll på det mesta men jag vet inte om vi har tömt bollarna på luft eller inte, säger Hannes Stiller, team manager i IFK Göteborg.

Han fortsätter:

– Vi brukar alltid tömma bollarna innan vi flyger.

Har du varit med om något liknande?

– Nej jag har inte varit med om något liknande. Nu vet vi fortfarande inte vad som har hänt, det är svårt för oss att säga något, vi vet lika lite som ni egentligen.

Vad tror du händer med bollarna nu? Kastar de ut alla?

– Jag förutsätter att de kastar ut bollarna. De har nog gjort tillräcklig skada redan. De är nog av, det tror jag.

ANNONS

Blir det jakt på nya bollar direkt när ni kommer till Spanien?

– Den är redan igång! säger Stiller.

– Det är många bollar i luften, tillägger Mikael Stahre med ett skratt.

Senare kunde Hannes Stiller glatt konstatera att bollarna fick följa med till Spanien, trots allt.

Swedavias svar: ”Viktigast att allt gått bra”

Swedavia, som äger och driver Landvetter flygplats, kommenterar incidenten via pressansvarige Peter Wärring:

– Jag har egentligen inga fler uppgifter än att det har varit ett Norwegian-plan som har lyft från Landvetter mot Alicante, som fick gå ner på Kastrup utifrån fotbollarna. I övrigt har jag ingen mer information, det får flygbolaget svara på.

Vad har gjort att bollarna har tagit sig in på planet och att det sedan har fått lyfta?

– Det kan jag inte svara på. Det vet jag faktiskt inte. Det har gett något form av utslag i luften, men vad jag förstår har det varit något form av falskt larm som har gått av på själva planet. Det får sedan Norwegian svara på.

Vad finns det för rutiner från er sida kring den här typen av packning när den lastas på ett flygplan?

– Det ska givetvis kollas och kontrolleras så att bagaget är förseglat, och att det är packat som det ska. Men de exakta rutinerna för just fotbollar kan jag inte uttala mig om, säger Peter Wärring och fortsätter:

ANNONS

– Det viktigaste är att allt har gått bra och att det inte var något större fel som har inträffat.

Hur vanligt är det att den här typen av saker händer?

– Det är första gången som jag har hört talas om det, så jag skulle tro att det är väldigt ovanligt. Jag har inte hört talas om det i alla fall.

Kan IFK Göteborg komma att bli betalningsskyldiga för detta?

– Det får i så fall Norwegian svara på. Det är ingenting som vi är engagerade i, den typen av diskussioner.

Blåvitt: ”Vore helt galet om vi krävdes på något”

Norwegian svarar på GP:s frågor via mejl och vill inte kalla det hela för en nödlandning utan kallar det en ”vanlig kontrollerad landning”.

”Det hade blivit något missförstånd i detaljerna om fotbollarna från vår handlingagent i Göteborg som gjorde att kaptenen valde att mellanlanda i Köpenhamn för att säkerställa att allt är ok. Allt är okej och planet är snart på väg mot Alicante igen med fotbollarna ombord”, skriver Norwegians kommunikationschef Charlotte Holmbergh.

Hon fortsätter:

”Jag har inga detaljer om kostnaden men det är klart att det är förknippat med en kostnad när man behöver göra en extra landning men säkerheten har alltid högsta prioritet”.

ANNONS

Hannes Stiller skulle bli mycket förvånad om IFK Göteborg skulle bli betalningsskyldiga.

– Det vore helt galet om vi krävdes på något. Det här var helt piloten och flygbolagets beslut. När vi kollade bollarna i Köpenhamn var det inga problem. Det var inget tryck i bollarna, annars skulle vi inte flugit vidare så snabbt, säger Stiller.

Han fortsätter:

– Får vi några krav på oss kommer vi bestrida dem.

LÄS MER:GP rapporterar från Häcken, IFK Göteborg och Elfsborgs läger

LÄS MER:Simon Therns svar om framtiden i IFK Göteborg

LÄS MER:Sebastian Hausner klar för IFK Göteborg

ANNONS