Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
1/2

Pånyttfödda Junicupen bara växer och växer

Nystarten av klassiska turneringen Junicupen har blivit en succé. I helgen bidrar den tillsammans med Solid Sound starkt till strömmen av tusentals besökare i Uddevalla.

När den 43:e upplagan av handbollsfesten kör igång på fredag kommer 216 lag från 43 klubbar att stå redo för 565 matcher på sammanlagt 19 banor. Allt är laddat för fest. Vi träffade en del av arrangörsgruppen inför turneringens första avkast – och som alltid är det spänd förväntan inför den evenemangsfyllda helgen i Uddevalla.

Cupen har bara varit större när den på 1980-talet kombinerades med en juniorturnering som hette Sweden Open och lockade lag från bland annat Kuwait.

Även i år kommer lag från utlandet, bland annat tyska elitklubben Gummersbach, men det är Norge som dominerar med 51 lag från 14 föreningar. Det norska deltagandet har också blivit en extra draghjälp för cupen.

– Många svenska lag lockas av möjligheten att få möta nytt motstånd.

Att det erbjuds inomhusspel för de äldre klasserna är också en del av framgångsreceptet och en orsak till att turneringen lämnade sitt gamla hem på Gustafsberg.

För Thomas Rydén blir det sista cupen som ansvarig efter fem år på posten. Han lämnar sedan över ansvaret till klubbchefen Peter Holmén som gått bredvid för att lära i två år, men Rydén öppnar för att även fortsättningsvis finnas med i organisationen.

– Klart att det har känts motigt ibland, men det är suveränt att jobba i klubbens Junicupsgrupp. Det har varit mycket energigivande, säger han.

Gruppen har 24 olika ansvarsområden med totalt 340 funktionärer. En nyhet är att samtliga planer i år bemannas med ett matchsekretariat för att underlätta arbetet för de över 60 domare som är igång.

– Vi är jättenöjda med att i år ha hela 25 domare från föreningen, hela 20 fler än i fjol, säger Peter Holmén

Cupen har för första gången sedan 1980-talet också spel i alla åldersgrupper.

– Konceptet med spel både utomhus och inomhus har visat sig vara intressant och det finns nog saker vi kan utveckla för att öka attraktionskraften ytterligare, säger Robert Björk.

– Sedan är storleken på cupen inte det viktigaste utan att lagen är nöjda med upplevelsen och att vi värnar varumärket Junicupen med en turnering med god kvalitet och samma känsla av närhet som vi har idag, säger Holmén.

Att Junicupen på flera sätt betyder mycket för klubben är ingen underdrift. Ekonomiskt handlar det en betydande del av de årliga intäkterna.

– På sikt vill vi att Junicupen ska stå för det tillskott som behövs för att utveckla ungdomsverksamheten ytterligare i föreningen. Det är målet.