Över 700 000 Telia-kunder kan bli utan allsvenskan och superettan efter att förhandlingar mellan Telia och Discovery strandat.
Över 700 000 Telia-kunder kan bli utan allsvenskan och superettan efter att förhandlingar mellan Telia och Discovery strandat. Bild: Håkan Fredriksson

Kanal 5 släcks – superettan hotad för 770 000 kunder

Under tisdagsmorgonen släcktes Kanal 5 samt ytterligare nio kanaler för 770 000 Telia-kunder. Detta efter att Discovery och Telia inte kommit överens om ett nytt distributionsavtal. Beskedet innebär i dagsläget att Telias kunder inte kommer att kunna se allsvenskan och superettan – som från och med denna säsong sänds i Discoverys kanaler.

ANNONS
|

Under förra veckan kom nyheten att förhandlingarna mellan Telia och Discovery om ett nytt distributionsavtal hade strandat.

En anledning är att Discovery, som från och med i år har tagit över sändningsrättigheterna till både allsvenskan och superettan från C More, och Telia inte kommer överens om hur kunderna ska kunna se matcherna.

– En av de delarna som ligger på bordet, det är en viktig del av våra krav, är tillgången till allsvenskan. I stora drag handlar det om att visst innehåll inte kommer att finnas tillgängligt på TV, berättade Irene Krohn, presschef på Telia, för GP.

Problematiken handlar om hur Telias kunder ska kunna ta del av Discoverys programutbud.

ANNONS

– Majoriteten av tittandet sker fortfarande via vanlig tv. Så vi menar att det skulle vara en stor försämring för kunderna att begränsa valmöjligheterna. Discovery vill bland annat göra det krångligt genom krav på registreringar till exempel. Det är då något som vi inte är nöjda med, eftersom det skulle försvåra för till exempel äldre kunder, sa Krohn.

Vill fortsätta förhandla

Under tisdagen kom också beskedet att Kanal 5 samt ytterligare nio Discovery-kanaler släcks i Telias utbud – som omfattar 770 000 kunder. Dessa hänvisas i stället till Discoverys streamingtjänst Dplay.

– Vi har nyligen nått överenskommelser med flera stora TV-distributörer som Telenor och Viasat och hade så klart hoppats att även kunna komma överens med Telia. Men de kräver att få betala mindre för vårt innehåll än resten av marknaden och det är något vi inte kan gå med på. Vi erbjöd Telia att förlänga avtalet ett dygn så att detta inte drabbar tittarna, men Telia sa tyvärr nej till det, säger Daniel Lagerqvist, kommunikationsdirektör för Discovery Sweden, i ett pressmeddelande.

Både Discovery och Telia säger sig dock vara villiga att fortsätta förhandlingen.

– Men det måste ske på rättvisa villkor. Lyckligtvis innebär utvecklingen av TV-marknaden att det finns flera alternativ, både för oss och TV-tittarna. Vi väljer därför att erbjuda allt vårt innehåll till tittarna direkt via vår streamingtjänst Dplay och genom de andra svenska distributörerna i framtiden, säger Lagerqvist.

ANNONS

– Vår dörr står fortsatt öppen för förhandling, säger Irene Krohn till Aftonbladet.

Kanalerna som försvinner för Telias kunder är Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Eurosport 1, Eurosport 2, Discovery Channel, Investigation Discovery, Animal Planet, TLC och Discovery Science.

Allsvenskan samt superettan har premiär den är 5 april.

LÄS MER:Telias kunder kan bli utan allsvenskan och superettan efter tv-bråk

ANNONS