Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
LSK:s nya tröja 2020. Bild: Bildbyrån

LSK lanserar ny matchtröja – får in 137 000

Ljungskile har lanserat sin hemmatröja inför superettansäsongen. Och genom ett supporterinitativ har klubben fått ett rejält tillskott i klubbkassan.

Det var i somras som Ljungskilebon Robert Bergqvist tillsammans med LSK tog fram kampanjen #viärLjungskile i syfte med att samla in pengar till klubbkassan.

För 200 kronor kunde supportrar få sitt namn på 2020 års matchtröja.

– För 200 kronor kan de flesta vara med och då blir det en form av folkets tröja, sade initiativtagaren Bergqvist till LSK:s hemsida ett par veckor efter att projektet startats.

Och nu är det i hamn.

LSK lanserade under långfredagen årets hemmatröja där namnen syns i vitt på magen på både herr- och damlagets tröja.

Även damlaget kommer ha namn på sin matchtröja. Bild: Ljungskile SK

Det stora målet var 1 000 namn men totalt finns det 686 namn på tröjan, enligt LSK:s hemsida. Det innebär i så fall att klubben fått in 137 200 kronor genom sitt initiativ.

I övrigt är tröjan grön med mörkgröna detaljer på kragen, axlarna och ärmarna. Även shortsen och strumporna är gröna.

Sedan tidigare står det också klart att LSK kommer spela i ett reservställ med gula tröjor, blåa shorts och gula strumpor.

Reservstället är en återblick till säsongen 1996 när LSK för första gången tog sig till allsvenskan. I den avgörande matchen mot Umeå spelade laget i gula tröjor.