Stenhårda kraven i Frölunda – som spelarna måste klara av

Sol och badsemester i Turkiet? Knappast för spelarna i Frölunda som drillas stenhårt av fystränaren Pär Edlund, 52, som styr sommarträningen med järnhand och har så gjort i 18 år.
– Det går inte att fuska, du vet att han klarar alla övningar ganska enkelt själv, säger Max Friberg.

ANNONS
usernewspaperlogoutofferarrowcommentsSökSuperlokaltclockplaytwitterfacebookinstagramNotifikationerNotifikationer avNotifikationerstampenpencilusersusers outlinedclocklockdatabasecheckbox-checkedcheckbox-uncheckedlikecheck_circleexclamation-solidgrade

Alla lag i SHL försöker mer eller mindre få ut budskapet om att de tränar hårdast av alla. Något som även stämmer in på Frölunda. Ett Frölunda som under Roger Rönnbergs ledning skapade ett nytt program inför säsongen 2015-16.

Ett program med tio krav som spelarna måste uppfylla.

– Det är ett riktmärke för vilken nivå du bör hålla om du ska bli en internationell spelare. Sen är det inte satt i sten utan hockeyn utvecklas hela tiden till något annat och vi försöker utvecklas med den. Men i regel så tränar vi två pass om dagen och under den här perioden gör alla samma saker. Sen under säsong har vi ett morgonpass på två timmar och sen ett eftermiddagspass där folk knäpper till sina tillkortakommanden, säger fystränare Pär Edlund.

ANNONS

Så om man inte uppfyller ett krav?

– Då får man jobba med det.

I Frölunda är det inte Roger Rönnberg som håller i fysträningen. När det vankas sommarträning och stenhårda timmar i gymmet är det Pär Edlund, som gjorde elva säsonger som spelare för klubben, som styr.

Drillat spelarna i Frölunda i 18 år

"Pärra" som han kallas i Frölundaborg gick direkt från spelarkarriären till att bli fystränare för Frölunda och har haft den rollen sedan 2001.

– Jag drivs av att se människor utvecklas och jag gillar att omge mig med människor som vill något och som har ett driv. Vi tränar här för att folk ska bli bättre hockeyspelare, inte för att det ska bli snygga killar på stranden. Alla vill hela tiden bli bättre hockeyspelare och det tycker jag är kul, säger han.

Bild: Frölunda

Du hänger bra med spelarna när det gäller gymmet?

– Äh! Det vet jag inte! Jag har ju en knäprotes och vissa saker kan jag inte göra men jag hävdar mig nog ganska bra, säger han och fortsätter:

– Sen är min filosofi som människa att om jag vill bli rik så frågar jag en som är rik och råd och inte en som är fattig. Vill du bli stark så frågar du någon som är stark. Sen handlar det om att ha någon form av stolthet i sitt yrke. För mig är det mer respektingivande att man kan se att någon vet vad man pratar om och att man lever som man lär.

ANNONS

Tränar ni hårdast i SHL?

– Det vet jag inte om vi gör men utifrån vårt sätt att spela så tycker vi att vi tränar bra. Jag, Roger, Sjöström och Lechtaler är alla för att man ska vara vältränad och det finns ingen anledning till att man inte ska vara det. För spelarna är ju kroppen deras redskap som ska hålla i många år. Sköter man sin kropp så kan man ha en lång karriär och tjäna ganska bra med pengar.

Spelarna får slita

Många av nyförvärven under Roger Rönnbergs tid som tränare för Frölunda har varit öppna med att första tiden med träningsdosen varit en omställning och en tuff start.

– Man blir bra på det man tränar på. Man kan ta Max Friberg som exempel, han var i väldigt bra form när han kom och blev sjua första året på tävlingarna vi har under somrarna. Förra året vann Edlund.

Och spelarna i Frölunda, de får kämpa. För med en fystränare som i många övningar är starkast i laget är det omöjligt att komma undan.

– Det är tuff träning, absolut! Träningsvärken går igenom alla stora muskelgrupper så det är definitivt full fart. Sen gör ju värmen sitt också att man blir utmattad lite enklare, säger Max Friberg mellan ett av många träningspass under träningslägret Turkiet.

ANNONS

Går det att fuska lite?

– Nej, det gör det inte! Det är väldigt lätt att motivera sig att göra saker som "Pärra" säger för du vet att han fixar alla övningar ganska enkelt.

Lite lättare att motivera sig för sommarträningen efter ett guld?

– Nja, den är alltid hård! Men jag tror det är hugget som stucket när det gäller motivationen som kommer efter ett guld och strävan att gå för ett till gentemot revanschlustan efter en mindre bra säsong.

Här tio kraven på spelarna i Frölunda

1. Istest 1

Sträcka: 10 meter.

Tidskrav: Under 3 sekunder.

Klubbrekord: Anton Axelsson 2,72 sekunder.

2. Istest 2

Sträcka: Tre varv runt isbanan.

Tidskrav: Under 42 sekunder.

Klubbrekord: Mats Rosseli Olsen 40,66 sekunder.

3. Bänkpress

Bra: 1,5 ggr kroppsvikten.

Godkänt: 1,3 ggr kroppsvikten.

Klubbrekord: Samuel Påhlsson 145 kg.

4. Frivändning

Bra: 1,5 ggr kroppsvikten.

Godkänt: 1,3 ggr kroppsvikten.

Klubbrekord: Loui Eriksson 135 kg.

5. Knäböj

Bra: 2,1 ggr kroppsvikten.

Godkänt: 1,9 ggr kroppsvikten.

Klubbrekord: Mikkel Bödker 212,5 kg.

6. Stående längd

Bra: 2,80 meter.

Godkänt: 2,70 meter.

Klubbrekord: Viktor Ståhlberg 3,07 meter.

7. VO2 max (syreupptagning)

Godkänd: 60 ml/kg/minut.

Bra: 65 ml/kg/minut.

Klubbrekord: Elias Fälth 72 ml/kg/minut.

8. Coopertestet (3 000 meter)

Godkänd: 11,15 minuter.

Bra: 10,50 minuter.

Klubbrekord: Janne Niskala 10,09 minuter.

9. Win-gate (Testcykel)

Godkänd: Över 20 watt per kg.

Bra: Över 22 watt per kg.

Klubbrekord: Fredrik Sjöström 22,7 watt per kg

10. Rörlighet

Mål: Vara total rörlig.

Krav: Gör ett rörlighetstest.

ANNONS