IK Rössö är ett av lagen som Bohusläningen kommer att kunna sända de kommande åren.
IK Rössö är ett av lagen som Bohusläningen kommer att kunna sända de kommande åren. Bild: Håkan Fredriksson

Storsatsning på lokalfotbollen – direkt på bohuslaningen.se

Fem av Sveriges lokalmediekoncerner skriver ett unikt avtal med Svenska Fotbollförbundet. Mittmedia, NTM, Skånska Dagbladet, Stampen (där Bohusläningen ingår) och Gota Media förvärvar den exklusiva sändningsrättigheten för division 2 och 3 herr samt division 1 dam – för de tre kommande åren.

ANNONS
|

– Fotbollen engagerar på alla nivåer runt om i landet och det känns oerhört roligt att den här satsningen sker inför säsongen, säger Håkan Sjöstrand, generalsekreterare på Svenska Fotbollförbundet.

Flera av Sveriges lokalmediekoncerner har sänt matcher de senaste åren och nu blir det en utökad satsning i och med avtalet som är signerat.

Avtalet gäller över tre säsonger, 2020–2022, och innefattar den exklusiva liverättigheten för samtliga sex serier i division 1 dam, samtliga sex serier i division 2 herr och samtliga tolv serier i division 3 herr. Totalt innefattar rättigheten nästan 3 500 matcher per år.

– Vi kommer att jobba långsiktigt med denna satsning och bygga den starkare år för år, säger Ulf Niklasson, administrativ redaktionschef på Göteborgs-Posten och Stampens representant i samarbetet.

ANNONS

"Många timmar av spännande livefotboll"

Håkan Sjöstrand, generalsekreterare på Svenska Fotbollförbundet:

– Tillsammans kommer de fem mediekoncernerna kunna erbjuda många timmar av spännande livefotboll som inte tidigare varit möjligt att konsumera i den här utsträckningen. Det känns som en bra utveckling som ligger helt rätt i tiden.

För Bohusläningens del kommer det att handla om livesändningar från bland annat division II norra Götaland och division III nordvästra Götaland med spännande lag som IK Oddevold, Grebbestads IF och IFK Uddevalla.

På damsidan handlar det om division I med IK Rössö.

Dessutom kommer vi via samarbetet i första hand inom Stampenkoncernen (Hallandsposten, Hallands Nyheter, TTELA och GP), även kunna visa många av de lokala lagens bortamatcher.

– Vi är otroligt glada över att kunna göra den här satsningen, vilken stärker vår lokala sportjournalistik ytterligare, säger Adam Jönsson, sportchef på Bohusläningen.

Skriver mediehistoria

– Vi ser redan ett stort intresse för våra direktsända matcher och med det här avtalet kommer vi att kunna skruva upp tempot ytterligare. Vi kommer förstås fortsätta att rapportera i både text och bild men nu kan vi satsa ännu mer på video och direktsända matcher från ett större antal divisioner än vad som varit möjligt tidigare.

Exakt hur många matcher som kommer livesändas den här säsongen kommer att presenteras senare, i god tid innan säsongen startar. Men klart är att det kommer bli minst 200 livesända matcher i det stora samarbetet med alla koncerner från dessa serier under 2020.

ANNONS

– Det är lite mediehistoria som skrivs nu, då det är fem koncerner som förvärvar denna rättighet tillsammans. Dessa serier går rakt in i hjärtat hos våra lokala användare, säger Mattias Wallström, livesportansvarig på Mittmedia.

Gota Media och Skånska Dagbladet ser fram mot satsningen på samma sätt som sina kollegor:

– Intresset för lokal fotboll är stort i vår region. Det här ligger helt i linje med vår strategi och det intresse vi ser när vi är avsändare för tv-sändningar av lokal idrott, säger Lasse Hansson, sportchef på Barometern-OT, Gota Media AB.

ANNONS