Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/4

Stort publikintresse när Kungshamnsduon körde Midnattssolsrallyt

Världens största rally för historiska bilar arrangeras i helgen och då kom det storpublik till Örebro. Lennart Eriksson från Sotenäs MK rattade sin Opel till en 14:e plats i klassen.

I helgen gick Midnattssolsrallyt av stapeln med Örebro som start och målplats. Årets tävling utnämndes som en hyllning till den levande legenden Stig Blomquist, som dessutom deltog i en Porsche 911, men fick tyvärr ge upp med motorproblem.

Rallyt lockade förare från fem kontinenter, däribland Australien, Kanada, Storbritannien och såklart Sotenäs MK, där Lennart Eriksson är en av 202 deltagare som tog tillfället i akt och anmälde sig till detta äventyr.

Körde för fjärde gången

Lennart med kartläsare Tomas Sjöberg körde tävlingen tillsammans för fjärde gången. Lennart kör sin Opel Ascona B som har imponerande historik. Bilen har vunnit SM och tävlats med i 7 länder. Lennart har själv bidragit till att köra den i bland annat Danmark.

– Den 18-faldiga svenska mästaren Mats Johnsson från Värmland har haft bilen och tog sin första SM-titel just i denna innan jag köpte den 1986, säger Lennart innan start.

Årets rally hade Örebro som utgångspunkt och kördes 3 dagar med en total slinga om 90 mil varav 20 mil var fördelade på 20 specialsträckor.

Lennart som är pensionerad blåljuschaufför för ambulansen är van att hålla höga farter och visade hög klass under rallyt men ville hålla ner förväntningarna.

– Jag blir hellre 9:a än 5:a, om jag kommer hem med hel bil, menar Lennart.

Lockar storpublik

Rallyt lockar alltid mycket publik, även denna gång när alla olika klenoder visas upp i dess rätta element. För Lennart och Tomas blev det till sist en 14:e plats i klassen av 36 deltagare, efter en avåkning på fredagskvällen.

– Vi och 7 ekipage till körde ner i samma hål, vi tappade 2 minuter och någon placering, men annars har allt gått perfekt, 14:e plats av 36 i klassen är vi nöjda med, och att publikintresset var så stort var riktigt roligt, avslutar Lennart.

Totalsegraren diskad

Totalsegrare i tävlingen blev Patrik Dybeck med kartläsare Jonny Norling från Gävle i Opel Kadett GSI. Egentligen blev Torsbys Arne Rådström vinnare, men efter en teknisk kontroll var motorn regelvidrig och Rådström blev diskad.

Dybeck höll enormt högt tempo tävlingen igenom och är värdig segrare, även om Arne visade klass. Midnattssolsrallyts ständiga arrangör är den Kungliga Automobilklubben, har varit det sedan 1950 när tävlingen för första gången kördes i period till 1964. 2006 togs spåret upp igen med lyckat resultat och lockar alltid stort intresse från både tävlande och publik.