Snabbast. Bosse Sundin från Dals MK körde fortast uppför backen i sin illgula BMW.
Snabbast. Bosse Sundin från Dals MK körde fortast uppför backen i sin illgula BMW.

Sundin snabbast i Krutracet

Dynamitbacken och Krutracet brukar locka bilentusiasterna till Uddevalla. I år var inget undantag och snabbast uppför backen var Bosse Sundin från Dals MK. – Det gick undan som vanligt, säger Magnus Johansson i arrangerande MK Trophy.

ANNONS
|

Traditionellt anordnar MK Trophy Krutracet i Dynamitbacken varje år. I år var det mesta sig likt när bilarna samlades till start. Solen värmde alla de människor som satt i skogen i Dynamitbacken vid sidan av banan för att följa bilarnas färd uppför. I år hade tävlingar lockat ännu fler förare än den brukar, närmare bestämt 75 startande ekipage.

– Det är lite fler än vad vi brukar ha. Våra tävlingar lockar fortfarande och det är tydligen en viss tjusning att köra uppför backen, säger Magnus Johansson.

Tävlingen omfattar två klasser, rally och regilarity. I regularity är det äldre ekipage som ställer upp och bilarna får inte vara nyare än årgång 1990. Där kör varje ekipage tre gånger uppför backen.

ANNONS

– Första gången är ett träningsåk och de båda övriga är tävlingsåk och då går det ut på att köra så jämnt i tid som möjligt mellan de båda åken. det ska alltså gå ungefär lika fort, säger Magnus Johansson.

Vann där gjorde Olle Liljerås från Hallsberg i en VW 1300 före Bertil Jern, SMK Trollhättan i en VW 13035. Bäste bohusläning blev Magnus Lindström, Orust MS i en Chrysler Valiant V100.

– Där kan egentligen vem som helst ställa upp i sin bil bara den är äldre än 1990, säger Magnus Johansson.

När det gäller rallyklassen var Bosse Sundin, Dals MK, dominant i sin illgula BMW M3. Han var visserligen den enda som ställde upp i klassen J2 1986-90 men var ändå snabbast av alla bilar uppför backen.

- Jag brukar få frågan om hur många gånger jag varit snabbast uppför backen men jag minns inte. Kanske 10-15 gånger vid det här laget, säger Bo Sundin.

Bo Sundin tycker Krutracet i Dynamitbacken är lika roligt att komma tillbaka till varje år. Förutom själva biltävlingen ser han fram emot att träffa goda vänner.

- Det är första tecknet på att det är vår. Jag gillar att träffa allt folk igen som jag inte gjort på hela vintern, säger 57-årige Sundin.

ANNONS

Sundins mål den här säsongen är annars Midnattsolsrallyt som han ska köra tillsammans med sin nye kartläsare Melker Pedersson och som alltid gör han det i en illgul bil.

Varför är alla dina bilar gula?

- Det har bara blivit så. Jag köpte den första 2002 och när jag sedan skulle ha en ny bil sa alla att den också måste vara gul. Densenaste byggde jag inför förra säsongen.

Det blev fler lokala framgångar i rallyklasserna där hemmaåkaren Per-Åke Johnsson, MK Trophy vann sin klass E i en Volvo 940. Tomas Sjöberg, Sotenäs MK, vann klassen F FWDi en Volvo 850. Roland Karlsson, BMK Uddevalla tog hem segern i H1 1972-75 före rutinerade Enar Viktorsson, MK Trophy i en Ford Escort MK 1.

MK Trophy var i år inte ensam arrangör i området kring Rimnersvallen då det även var derby på Rimnersvallen mellan Ljungskile och Oddevold.

– Det gjorde att vi hade tidspress för att bli klara i tid, men jag tror vi klarade det rätt bra, säger Magnus Johansson.

ANNONS