Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Utmaning. Uddevalla MTB är en av de motionslopp som nu ska marknadsföras under samlingsnamnet Uddevalla Challenge.

Denna artikel ingår för dig som är kund.

Uddevalla får egen "klassiker"

Uddevalla Challenge är en paraplyorganisation för åtta motionslopp i Uddevalla. Nu får projektet drygt 700 000 kronor för att finansiera en projektledare på halvtid som ska marknadsföra loppen.

Dennis Fredriksson är för de flesta känd som före detta simtränare och klubbchef i Uddevalla Sim. Nu är han anställd som klubbchef i IFK Uddevalla på halvtid. Den andra halvan av sin arbetstid kommer han nu att ägna åt att marknadsföra åtta motionslopp i Uddevalla.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

– Vi kommer verkligen att slå på stora trumman. Mitt jobb kommer att bli att marknadsföra loppen under paraplyorganisationen Uddevalla Challenge, säger Dennis Fredriksson.

De åtta loppen som ingår i Uddevalla Challenge är Uddevalla Swim Run, Bokenäs Triathlon, Herrestad Fjällmaraton, Bokenäs Swim Run, Dalslandsrundan, Uddevalla MTB, Strandjoggen samt X-trail Uddevalla.

De dryga 700 000 kronorna, närmare bestämt 761 530 kronor, kommer under två år att delas ut från organisationen Leader Södra Bohuslän. Organisationen främjar föreningar som vill utveckla sina verksamheter på ett sätt som de själva inte skulle kunna utan hjälp med finansiering.

Gemensamt för de projekt som får pengar är att de drivs av lokala eldsjälar som har sin projektidé väl förankrad på orten.

– Projekten ska vara till nytta för många och bidra till att uppfylla målen i Leader Södra Bohusläns utvecklingsstrategi för att bli prioriterade, säger kommunikatören Frida Larsson.

De åtta motionsloppet är mer eller mindre etablerade var för sig i Uddevalla. Det är Destination Uddevalla som är huvudman i ansökan om ekonomisk stöttning och också den som driver paraplyorganisationen vars syfte är att locka fler deltagare i samtliga lopp.

– Just nu kommer det omkring 2000 personer till Uddevalla för att delta i loppen. Jag ska nu bygga upp en organisation som ska marknadsföra loppen på lokal och regional nivå och på sikt tredubbla antalet deltagare till 6000, säger Dennis Fredriksson.

Han säger att det är ett nytt och spännande projekt som inte har någon motsvarighet någon annanstans i Sverige. Den närmaste jämförelsen är den svenska klassikern där Vasaloppet, Lidingöloppet, Vansbrosimningen och Vätternrundan ingår, men på lokal nivå.

Kommer det att gå att göra någon form av "Uddevallaklassiker" i framtiden?

– Nej, inte en klassiker men tanken är att vi ska paketera tre utmaningar, en lite lättare, en lite tuffare och en som riktas mot att man kan göra många utmaningar, säger Dennis Fredriksson.

En annan tanke är att locka fler ungdomar till de olika loppen.

– Vi vill göra evenemang för hela familjen och utveckla idrottskulturen i Uddevalla, säger Fredriksson.