Rutinerade evenemangsarrangören Marcus Kårebrand går in som projektledare för Uddevalla MTB som får in i en ny utvecklingsfas.
Rutinerade evenemangsarrangören Marcus Kårebrand går in som projektledare för Uddevalla MTB som får in i en ny utvecklingsfas. Bild: Håkan Fredriksson

Uddevalla MTB gör ny storsatsning

När motionsloppet Uddevalla MTB laddar för sin femte upplaga så görs det med en storsatsning.

ANNONS
usernewspaperlogoutofferarrowcommentsSökSuperlokaltclockplaytwitterfacebookinstagramNotifikationerNotifikationer avNotifikationerstampenpencilusersusers outlinedclocklockdatabasecheckbox-checkedcheckbox-uncheckedlikecheck_circleexclamation-solidgrade

En tävlingsdag ska bli två när loppet, som stadigt ökat antalet deltagare med kring 20 procent per år, vill fortsätta att etablera sig som en av terrängcykelsportens största breddevenemang.

Men utvecklingen kräver förstärkning.

– Det är mer arbete än vad man tror med ett evenemang i den här storleken och efter sommaren kom vi till en brytpunkt. Vi var tvungna att välja en ny väg, säger Martin Noord i tävlingsledningen.

Han och några andra i tävlingsledningen har lagt bort emot 500 ideella arbetstimmar varje år

– Det är mycket tid och vi hade inte orkat ett år till, konstaterar han.

ANNONS

För att få i ny kraft har UMTB därför nyligen deltidsanställt Marcus Kårebrand som projektledare med uppdraget att driva organisationen med bland annat över 220 ideellt arbetande funktionärer och inte minst utvecklingsarbetet framåt. Kårebrand har sedan tidigare bland annat varit med och startat Run Dirt Race och Uddevalla Swimrun.

– Målet är att det ska vara ett stort event så det känns kul att få komma in nu inför det femte loppet och med alla förändringar som är på gång som ska få tävlingen att växa. Det är en utmaning, men jag känner mig privilegierad att få vara med.

Inför 2020 byter evenemanget huvudsponsor – och namn. Med alla arrangemang som ska knytas till tävlandet blir namnet Uddevalla MTB Show.

– Det blir aktiviteter och bland annat ett mässområde. Vår vision är att det ska hända mycket under tävlingsdagarna och på lång sikt ska aktiviteterna runt loppet växa.

– Vi vill att de ska komma och stanna några dagar och kanske uppleva mer än bara vårt evenemang, säger Marcus Kårebrand.

Tävlingen vill använda Bohusläns attraktionskraft under sommaren och vill därför förstärka bilden som ett evenemang för hela familjen. Därför ska barn- och ungdomsloppen köras på fredagen medan 68- och 34-kilometersloppet som vanligt avgörs under lördagen. Där kommer överraskningarna längst banan som vanligt att vara en attraktion för deltagarna och publiken.

ANNONS

– Det är ju vårt signum så det kommer vi alltid att utveckla, säger Noord som fortsättningsvis ska fokusera på arbetet med banan och kontakter med markägare.

– De är ju oerhört betydelsefulla för att vi ska kunna fortsätta med den här banan.

Med 1 400 deltagare 2019 höjer UMTB nu ribban och siktar på att klara 2000-strecket, kanske redan i sommar.

– Under de kommande tre åren vore det fantastiskt om vi kan vara över 2 000 och röra oss upp mot 3 000, säger Martin Noord.

ANNONS