Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Nytt lag. Uddevalla roadracing består av Åke Åkerblom, Jimmy Palander, Patrik Swedblom och Jonas Nilsson som kör i Svenska endurancecupen.

Uthålligt Uddevallalag vill vinna i längden

Nu har Uddevalla för första gången ett lag i en roadracingserie. Fyra förare som vill konkurrera med de allra bästa på sikt. "I slutet av säsongen ska vi slåss om topp 10-platser", säger Jimmy Palander.

Namnet Jimmy Palander är välkänt inom roadracingkretsar. 41-åringen från Uddevalla körde på svensk toppnivå runt millennieskiftet.

– Jag tävlade individuellt ett par år och vann någon SM-buckla och så, säger han.

En närmare titt i arkivet berättar om guldet 2001 innan brasiliansk jiujitsu blev den stora passionen. Även där med stor framgång då Palander vann både svenskt och skandinaviskt mästerskap utöver två VM-silver i mitten på 00-talet.

Nu är kampsporten lagd åt sidan för motorcykeln igen. Tillsammans med Åke Åkerblom, 28, Patrik Swedblom, 42, och Jonas Nilsson, 35, har han startat klubben Uddevalla roadracing.

– Det var av en händelse. Jag åkte med en kompis på en bandag och det gick väldigt bra. Sedan körde jag ett race i Slovakien och vann min klass så vi bestämde oss för att satsa på det här. Första året blir ett läroår då vi byggt hojarna och ska komma in i det. De andra har inte tävlat innan, säger Palander.

Sagt och gjort. De kör i Svenska endurancecupen som startade den 1 maj med ett race på Ring Knutstorp. Uddevalla hade två lag med i den tävlingsform som kallas stafett. Där kör ett lag med två till tre förare så många varv som möjligt under ett förutbestämt antal timmar.

Det rullade på bra. En 12:e och en 19:e plats blev det. Då var de ändå bara två som körde i varje lag.

– Vi behöver vara tre per lag. Patrik Carvall från Trollhättan ska hoppa in och hjälpa oss. Han tillhör svensk elit och är ett stort namn inom roadracing, berättar Jimmy Palander.

Det kan behövas. I helgen körs deltävling två av fem i Linköping. Loppet pågår i sex timmar vilket kräver mycket av förarna.

– Vi kör så länge vi klarar, vilket brukar vara 45 minuter till en timme innan byte. Då flyttas en transponder från en motorcykel till nästa i depån. Varje byte tar dryga 30 sekunder och vi vill göra så få som möjligt, det är svårt att köra in den tiden, säger Jonas Nilsson.

Endurance betyder uthållighet och är en av många egenskaper som krävs. Motorcyklarna med 200 hästkrafter ska hanteras varv efter varv.

– Det svåra är att hålla koncentrationen uppe. Hastigheter runt 200-300 kilometer i timmen känns i kroppen och du är tvungen att ständigt hålla fokus. Missar du att bromsa så hamnar du i skogen, berättar Nilsson.

Tävlingsformen har dragit till sig ett stort intresse för att det är relativt billigt att vara med. Alla förare ansvarar för sin egen motorcykel och det behövs inga stora team runt lagen.

I Svenska endurancecupen är förarna allt från nybörjare inom roadracing till erfarna veteraner i 60-årsåldern.

Alla delar samma inställning till farten och kraften.

– Det går så fort och ger ett stort adrenalinpåslag när man kommer två bredvid varandra in i en kurva med några centimeter emellan. Sedan upp till hastigheter runt 250-300 kilometer i timmen, säger Jonas Nilsson.

– Jag älskar adrenalinet. Kicken man får med full gas på rakan och sedan ska bromsa in till en kurva, säger Jimmy Palander som hoppas att laget ska utvecklas under året.

– Vi vill vara med och konkurrera om topp 10-placeringar i slutet av serien. Sedan ska vi bli mer stabila nästa år.