Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Succéklubb för shoppingsugna växer: "En bonus för alla"

"Är du medlem?". Frågan vid kassan och kundklubbar är vanligt förekommande i de flesta butiker numera. Men på Hede Fashion Outlet har man tagit det ett steg längre och fått till en unik lösning som innebär en stor bonus – både för shoppingsugna besökare och butikerna på området.

Hösten 2017 drog Hede Fashion Outlet söder om Göteborg igång sin Fashion Club. Grundtanken känns igen: handla så får du bonus att nyttja vid nästa köp. Men i just denna kundklubb tillkommer det unika i att bonuspoängen kan användas i flera olika butiker.

– Det är roligt att kunna erbjuda våra lojala gäster något extra i form av bonus, förtur till event och kampanjer, säger Maria Anderson, marknadschef på Hede Fashion Outlet.

Läs mer om Fashion Club på Hede Fashion Outlet här!

Bonusen fungerar på så sätt att du vid varje köp som registreras får 5 procent av summan att handla mer för. Sedan kan du traska vidare till nästa butik för att direkt nyttja pengarna i din bonuspott. Eller så kan du låta potten växa och vid ett köp få upp till 25 procent rabatt.

– Vi är ett av få köpcenter som erbjuder en form av helhetstänk och Fashion Club inkluderar alla våra kategorier, allt från inredning till sport och mode. Här finns något för alla, säger Maria Anderson.

"Känner mig omhändertagen"

Charlotte Mullback, en av medlemmarna i Fashion Club.

En av medlemmarna i Fashion Club är Charlotte Mullback som bor strax söder om Göteborg. Hon återvänder till Hede Fashion Outlet fyra till fem gånger om året, oftast för att köpa träningskläder till sig och sina döttrar.

– Jag tycker det är trevligt att alla butiker ligger samlade, man kan få lite utlandskänsla av att gå runt där, säger Charlotte Mullback.

– Det var en vän som rekommenderade mig att gå med i klubben och det har jag inte ångrat. Det är roligt att känna sig uppmuntrad att shoppa, att man får något tillbaka och känner sig omhändertagen.

Stora synergieffekter

Medlemsantalet har vuxit stadigt under det senaste året, men det är inte bara kunderna som uppskattar möjligheten att göra bra affärer. Även butikerna ser stora synergieffekter.

Emma Hultman, assisterande butikschef på Tommy Hilfiger.

– En av de största fördelarna är ju att besökarna kan använda bonusen på flera ställen här ute. Folk ser det ju som en liten resa när de åker hit, man stressar inte in och ut utan man har tid att gå runt och titta och prova. Då är det väldigt bra att den här klubben finns så att gästerna känner att de får en bonus för att de lägger mycket tid här, säger Emma Hultman, assisterande butikschef på Tommy Hilfiger.

Jennifer Pileström, butikschef på Morris, tycker att de registrerade köpen via Fashion Club ger dem ett bra kvitto på kundlojaliteten.

– Vi kan med hjälp av Fashion Club se svart på vitt att klubben är lönsam för våra kunder och att de själva även har insikt om detta, säger hon.

Jennifer Pileström, butikschef på Morris.

Pigga medlemmar

Både Emma och Jennifer har uppmärksammat att det blir allt vanligare att besökarna på Hede Fashion Outlet gått med i Fashion Club.

– Framför allt familjer har oftast koll på läget innan man ens hinner erbjuda ett medlemskap, skrattar Emma Hultman och Jennifer Pileström håller med.

– Vissa kunder är väldigt pigga på att visa upp att de är medlemmar innan de ens kommit till kassan. Och vi rekryterar dagligen många nya besökare som vill ta del av bonussystemet.

Event på gång

Den 23-26 maj har Hede Fashion Outlet ett Private Sale-event som är exklusivt för medlemmarna i Fashion Club. De får då 25 procent rabatt i alla deltagande butiker.