Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Vikten av att träna din bäckenbotten

I vårt bäcken finns en slags flexibel bottenplatta som är ungefär en centimeter tjock och består av flera lager muskler och bindväv, vilket är vår bäckenbotten. Inte mindre än 33% av svenska kvinnor lider av en försvagad bäckenbotten, som till exempel kan leda till urinläckage eller framfall, vilket innebär att bäckenorganen bokstavligt talat börjar falla ut ur kroppen. Detta kommer ofta som ett brev på posten efter en graviditet eller förlossning. Andra anledningar till en försvagad bäckenbotten är övervikt, förstoppning, tunga lyft eller helt enkelt att man åldras.

Tecken på att du har svag bäckenbotten är t ex:

att det kommer några droppar urin när du tränar, skrattar eller nyser

att du snabbt måste gå på toaletten och inte alltid hinner i tid

du har en känsla av tyngd i underlivet

det gör ont när du har sex

Som tur är kan vi träna upp vår bäckenbotten på precis samma sätt som andra muskler, med fördelen att man inte behöver gå till gymmet. Ett alternativ är de klassiska Kegel-övningarna, eller så kan man använda sig av en bäckenbottentränare.

Varför är det viktigt med en stark bäckenbotten?

Man skulle kunna likna bäckenbotten vid “golvet” i vår kropp. En kvinnas bäckenbotten håller urinblåsan, tarmarna och såklart livmodern på plats. Detta innebär att om du tränar upp den här muskulaturen har du mindre risk att få framfall, inkontinens eller läckage av avföring eller gas. Den samarbetar dessutom med vårt diafragma och de djupa mag- och ryggmusklerna, så en vältränad bäckenbotten ger faktiskt en bättre hållning och en mer stabil överkropp.

Bonusen du får genom din träning är bättre cirkulation och ökad sensitivitet i underlivet och därigenom starkare orgasmer - du kan med andra ord träna dig till ett bättre sexliv!

Tyvärr är det många som tränar sin bäckenbotten på fel sätt, det är inte helt enkelt att få kontakt med rätt muskler på rätt sätt samtidigt som man ska komma ihåg att andas. Som tur är finns det gott om hjälpmedel vi kan använda för att vara säkra på att vi får ett önskat resultat, läs mer på Lovebuddy.se. Ett bra knep för att identifiera rätt muskler är att pausa då och då när du kissar - detta är känslan du ska hitta. Glöm inte att du kan träna på detta precis närsomhelst, till och med när du sitter på bussen, hos frisören eller ser på TV i soffan. Det är aldrig för sent att börja, och det är något du kommer att ha glädje av resten av livet.