Trettondedagskonserten i Uddevalla kyrka blev en sinnlig och vacker Mariahyllning.
Trettondedagskonserten i Uddevalla kyrka blev en sinnlig och vacker Mariahyllning.

Trettondedagskonsert med hänförande röster

2014 års musikupplevelser har bara börjat, men de börjar ljuvligt vackert!

ANNONS
|

I den bibliska berättelsen har för 2000 år sedan de tre vise männen precis kommit fram till Maria och barnet. Jag vet att även Josef finns med i den klassiska julkrubban men kristendomen och världshistorien har precis som Den Vulkaniska Flickkören fullt fokus på Jungfrun och hennes son. Nu fyller den Uddevalla kyrka med underbara klanger av hyllningssånger .I ett program som har en musikalisk bredd på över 700 år-

Kören är en del av Göteborgs Gosskör men ger ikväll en egen konsert. Första delen handlar helt om Maria och sångerna är i huvudsak skrivna i Medelhavsländerna under 1200- och 1300-talen. Trots detta inleder Den Vulkaniska Flickkören med en folklig koral från Dalarna som de startar i nedre delen av kyrksalen. Det är bitvis en kanon som är uppdelad i tre grupper och när Maria Forsström dirigerar in ansatserna virvlar rösterna om varandra på ett förvirrande men vackert sätt.

ANNONS

Harpisten Valentina Lorenz Cammans väntar in kören framme vid koret. De förenas i en gregoriansk Mariahymn där harpan tillsammans med den klangfulla unga kören känns som en sinnlig och perfekt symbios. Det är alldeles för sällan som jag hör detta fantastiska instrument i levande musik och upplevelsen blir därför också helt ny. Valentina Lorenz Cammas alternerar mellan en vanlig harpa och en liten medeltidsharpa som står uppställd på ett bord. Den har en mycket sprödare klang men kommer fram väldigt vackert i två instrumentala tyska sånger.

Maria Forsström har många roller. Hon dirigerar kören tryggt och övertygande och är också solist. O summi regis tar hon sig an med fyllig altstämma samtidigt som hon styr resten av kören i en mäktig unison klang. Hon berättar också med poetisk känsla mellan sångerna om Jungfru Maria som rosornas ros, damernas dam och stjärnornas stjärna.

Men det finns fler skickliga solister i kören. Sopranen Yuki Yamashita och alten Marika Schultze utmärker sig särskilt med enormt höga kvaliteter i tonen. De har båda ett tekniskt skickligt uttryck av säkerhet i rösten men samtidigt speglar bägge en varm och innerlig känsla.

A Ceremony of Carols skrevs 1942 av Benjamin Britten och utgör den andra programdelen som ägnas helt åt det nyfödda barnet. Det blir en fin kontrast och variation i konserten när det nu är betydligt snabbare och mer glatt spirituella sånger än i den första delen. Jag märker också en skillnad i hur stämmorna och tonarterna är lagda. Rösterna är mycket ljusare och fler vilket radikalt ändrar ljudbilden.

ANNONS

2014 års musikupplevelser har bara börjat, men de börjar ljuvligt vackert!

ANNONS