Det var i maj som regeringen presenterade ett bidrag för minskade biljettintäkter på 3 miljarder kronor som ska fördelas mellan kollektivtrafiken i Sverige.
Redan i somras sa Peter Hermansson (M), ordförande i Västtrafiks styrelse att pengarna inte kommer i närheten av att räcka.
Landets kollektivtrafikaktörer fick ansöka om en del av ersättningen hos Trafikverket. Nu har myndigheten beslutat hur mycket pengar varje aktör får. Samtliga regionala kollektivtrafikmyndigheter har ansökt om stöd och i stort sett alla har beviljats de medel de har ansökt om.
LÄS MER:Västtrafiks nya zoner träder i kraft – så påverkas du
Västtrafik får knappt 420 miljoner
Västra Götalandsregionen och Västtrafik får drygt 419,6 miljoner kronor. Västtrafiks vd Lars Backström är inte förvånad över den beslutade summan.
– Vi har ganska tidigt haft en uppskattning av vad vi trodde vår andel skulle vara. Det här är mer av ett bekräftande av det antagandet vi gjorde tidigare i år, säger han.
Stödet ska täcka upp för de minskade intäkterna under perioden 1 mars–30 juni.
Hade ni väntat er ytterligare beslut om stöd nu under hösten?
– Nej, det har vi inte gjort eftersom regeringen kom med ett utspel i budgetpropositionen om ersättning på två miljarder kronor för 2021. Eftersom man flaggade för det så gjorde vi inga antaganden och hoppades inte ens på fler ersättningar för 2020, säger Lars Backström.
Hade ni behövt ytterligare stöd redan i år?
– Vi är ingen undantag från andra branscher som har drabbats hårt. Klart vi skulle vilja ha fått det, men vi har inte haft några förväntningar eller ens förhoppningar om att vi skulle få ytterligare medel i och med att man aviserade ersättning för 2021.
LÄS MER:Första bilderna på Västtrafiks nya snabbtåg
LÄS MER:Västtrafiks miljonavtal för kontrollanterna stoppas
Västtrafik förlorar 1,1 miljard kronor
Enligt Västtrafiks prognos kommer bolaget ha förlorat nära 1,1 miljard i inkomstbortfall.
– Det är klart att ersättningen hjälper till att reducera intäktstappen. Men med tanke på de hårdare restriktionerna eller uppmaningarna så har resandet de senaste tre veckorna varit på samma nivå som i april, vilket gör att vi med hög sannolikhet kommer tappa mer intäkter än vi aviserat, säger Lars Backström.
Tidigare i höst var resandet reducerat, antal resor var ungefär 30-35 procent färre jämfört med året innan. Sedan någon månad tillbaka har resandet dock minskat med ungefär 40-45 procent.
– Vi kommer gå in i 2021 med ett sämre läge än det vi hade förutspått tidigare, säger Lars Backström.
Så mycket pengar får kollektivtrafiken
Skånetrafiken: 469 391 249
Region Östergötland: 55 646 555
Region Gotland: 545 220
Region Sörmland: 26 207 344
Jönköpings länstrafik: 42 148 812
Region Uppsala: 148 603 492
Region Gävleborg X-trafik: 31 245 139
Region Halland: 88 155 724
Västra Götalandsregionen: 419 616 247
Region Västmanland: 22 316 792
Region Örebro län: 30 306 000
Region Jämtland Härjedalen: 17 822 253
Region Kalmar: 35 016 000
Region Stockholm Trafikförvaltningen: 1 332 470 387
Region Dalarna: 19 199 820
Region Blekinge: 23 013 856
Region Kronoberg: 45 414 000
Region Västerbotten: 40 945 275
Kommunalförbundet Norrbottens län RKM: 26 994 580
Region Värmland Kollektivtrafik: 25 213 070
Din Tur Kollektivtrafik i Västernorrland: 25 648 153
Källa: Trafikverket